Ett prisexempel från Göteborgs-Postens prislista. Skärmdump.
Ett prisexempel från Göteborgs-Postens prislista. Skärmdump.

Svårt att veta vad dödsannonser kostar

Stampen: Vi tittar över det här just nu
1:12 min

Det är svårt för vem som helst att ta reda på vad en dödsannons kostar, om du inte går genom en begravningsbyrå. Till skillnad från andra annonser finns det ofta inte pris på nätet eller prisexempel på vad slutpriset kan bli.

När vår reporter ringde runt för att fråga, var det tydligt att det inte alltid var så lätt att ta reda på det.

Vi ringer runt till ett par av Stampens tidningar. I det här exemplet ringer vi dels Hallands Nyheter och Hallandspostens gemensamma annonsavdelning.

Jag skulle vilja veta vad en dödsannons kostar?
– Det är väldigt svårt att svara på.

Alla vi pratar med är respektfulla och hjälpsamma, men det är inte helt lätt att reda ut det. Ofta görs dödsannonserna i samarbete med begravningsbyråer och då får du priset genom dem, men om du vill ta reda på det själv blir det svårare. På nätet på Hallands Nyheter och Hallandsposten kan du välja bröllopsannons, grattisannons och nyfödda eller adopterade och se precis vad det kostar, men ingenting om dödsannonser.

Svaret jag får är att det kostar 17,90 per millimeter men att det tillkommer en avgift som de inte kan svara på för den går genom de som formar annonsen och begravningsbyrån.

På Göteborgs-posten finns det en prislista, men den är inte helt lättydd, ens för de som jobbar på annonsavdelningen när vi ringer och frågar, det är inte heller de som ger ett pris om du vill sätta in en annons, det får du när annonsen är utformad och kan då tacka ja eller nej. 

Även på GP finns det ett millimeterpris men det är när det går över 60 millimeter och utöver det är det en produktionskostnad, men vi lyckas inte riktigt reda ut vad den kostar.

Cecilia Ingman är en av affärscheferna på Stampen Local Media som äger tidningarna och hon säger att det här är något de vill göra bättre.

– Det här tittar vi över just nu att titta igenom för att göra enklare och det gäller alla rubriker egentligen för att göra en förenkling. Det är meningen att det ska bli enkelt för dig som kund så jag förstår dig, säger Cecilia Ingman. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".