Karta med orter där snabbtågen föreslås stanna. Grafik: Sveriges Radio.
Så här ser förslaget ut. Grafik: Sveriges Radio.

Här kommer snabbtågen gå

1:09 min

Västra Småland är vinnare när sträckningarna för höghastighetstågen som ska knyta ihop Sveriges tre största städer nu presenteras.

– Vi har valt den kortaste, rakaste och därmed billigaste vägen genom Småland, sade HG Wessberg, en av de två så kallade förhandlingspersonerna, när förslaget presenterades från scenen på Oscarsteatern i Stockholm.

Stationsorterna som finns med är Vagnhärad, Skavsta, Nyköping, Norrköping, Linköping, Tranås och Jönköping.

Västerut fortsätter sträckningen sedan med Borås, Landvetter, Mölnlycke och Göteborg.

Söderut från Jönköping följer Värnamo, Hässleholm, Lund och Malmö.

Men förhandlingsprocessen får kritik. Fort och fel, är omdömen som ges.

– Jag tycker nog att den går för fort för att vi ska kunna ha en behövlig dialog också med våra medborgare, säger Anneli Hulthén (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, till P4 Göteborg.

Beskedet möts även av kritik från bland annat Växjö, som enligt förslaget alltså inte får någon station på den nya höghastighetsjärnvägen.

"Nu blir det en fråga för regering och riksdag om hela sydöstra Sverige skall stå utan infrastruktur".

Fakta: Höghastighetsjärnväg

  • Ett antal mål har satts upp för de nya höghastighetsbanorna:
  • Resan Stockholm-Göteborg ska gå på högst två timmar, Stockholm-Malmö på högst 2 timmar 30 minuter.
  • Tåg ska kunna nå även: Uppsala, Kastrup, Köpenhamn, Hamburg.
  • Tillväxt ska kunna sprida sig till fler orter till stodstäderna.
  • Minst 98 procent av tågen ska gå i tid på de nybyggda sträckorna.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista