Infrastrukturminister Anna Johansson pratar med företagare i Ullared.
1 av 2
Infrastrukturminister Anna Johansson pratar med företagare i Ullared. Foto: Lars Salomonsson/Sverigesradio.
Anna Johansson, infrastrukturminister (S). Foto: Lena Wiktorin/Sveriges Radio
2 av 2
Anna Johansson, infrastrukturminister (S). Foto: Lena Wiktorin/Sveriges Radio

Infrastrukturministern: Det finns ju inga pengar

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) är i Halland i dag. På agendan står väg 153, 154 och tågbanan mellan Halmstad och Nässjö

Hon fick också provåka väg 154 från Falkenberg, en väg som tillsammans med 153:an mellan Ullared och Varberg är hårt olycksdrabbad.

– Det är en väldigt vacker väg, sedan förstår jag att med den här stora attraktionen (Gekås reds. anm.) så är den för smal till behovet och kurvig, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S) till P4 Halland.

Vad ser du för möjlighet när det vägutbyggnad i inlandet, finns det pengar?

– Det finns ju inga pengar i den gällande nationella planen som beslutades 2014. Vi tar ju inte ställning i nästa nationella plan förrän 2018 och vilka objekt som kommer kvala in till de allra viktigaste i Sverige är väldigt svårt att säga än så länge, säger hon.

Länge har frågan om statens ojämna fördelningar av satsningar på storstadsregioner kontra landsbygden, varit en het potatis. 

Några saker som påverkar förutsättningarna att leva och arbeta på landsbygden negativt, kan vara uteblivna satsningar på infrastruktur, bristfälliga nät för mobiltelefoni och utglesning av skolor är annat som gör det svårt att leva där tidigare generationer kunde försörja sig.

– Det är väldigt olika förutsättningar i olika storstäder och i mer glesbefolkade regioner. I Stockholm så pratar dom om att de får alldeles för lite pengar per capita. Om jag är i Norrbotten pratar de om att jag får alldeles för lite pengar per kvadratkilometer. Så beroende på hur man vrider och vänder på frågan så kan man komma fram till lite olika slutsatser, säger Anna Johansson (S).

Men visst borde väl Sveriges största affär ha bra kommunikationer?

– Det hade ju bra om man hade tänkt att det skulle komma fem miljoner människor om året hit när man byggde vägen. Det var väl inte riktigt någon som hade tänkt det då. Nu får man väl försöka titta på det ur ett kortare perspektiv och sedan på längre sikt.

– Det här är ju ingen väg som ska vara med i någon nationell plan, utan det är regionens ansvar. Det är ju också en sån här fråga man får fundera på, säger Anna Johansson (S). 

Efter lunch åkte ministern till Hylte kommun. Där pratar hon bland annat om HNJ-banan, Halmstad- Nässjö järnväg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".