UG granskar Arlas representation. Foto: SVT
1 av 3
UG granskar Arlas representation. Foto: SVT Foto: UG granskar Arlas representation. Foto: SVT
Arlas vd Henri de Sauvage Nolting. Foto: SVT
2 av 3
Arlas vd Henri de Sauvage Nolting. Foto: SVT Foto: Arlas vd Henri de Sauvage Nolting. Foto: SVT
UG granskar Arlas representation. Foto: SVT
3 av 3
UG granskar Arlas representation. Foto: SVT Foto: UG granskar Arlas representation. Foto: SVT

Arlas representation synas i Uppdrag Granskning

UG-reportern: "Omfattningen förvånar"
3:52 min

TV-programmet Uppdrag Granskning har säsongspremiär ikväll och när det bondeägda företaget Arlas representation granskas visar det sig att representationen väcker starka reaktioner. 

Samtidigt som det pratas om mjölkkris så kostar Arlas ledning på sig exklusiv representation.

- Vi har gått igenom 1000-tals fakturor. Att ett företag någon gång spenderar onödigt mycket på representation är kanske inte förvånande men när det sker gång på gång och när det används pengar till familjemedlemmar och det används pengar till alkohol och golfprylar, då blir man förvånad, säger Valeria Helander, en av reportrarna på SVT.

Granskningen har skett sedan hösten 2015 och i december gick Arlas VD ut i en debattartikel i Dagens Industri och erkände att man slösat i ledningen. Reaktionerna hos allmänheten och hos mjölkbönderna var starka.

- Den svenska mjölken engagerar alla och Arla har varit ett så starkt varumärke i Sverige under en lång tid så reaktionerna bli större än om det hade handlat om ett annat AB, menar reportern.

Läs mer om UG:s granskning här.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".