Det är en rund tunnel. Genom tunneln går ett spår för tåg.
1 av 2
Så här ser det ut inne i tunneln genom Hallandsåsen. Foto: TT.
Roland Pusch
2 av 2
Roland Pusch

Professorn orolig att tunneln skakar sönder

"Kan leda till att blocken drivs isär"
6:24 min

Vibrationer i tågen sänker just nu hastigheten genom Hallandsåstunneln. Men det kan få än mer allvarliga konsekvenser, säger Roland Pusch, pensionerad professor i geoteknik.

Roland Pusch har i över tio års tid varnat för skakningar i tunneln som han tror kan leda till att vatten läcker in. Men något gehör från Trafikverket har han inte fått, förklarar den numera pensionerade professorn.

– Det enda jag har hört är att någon förespråkare för Trafikverket säger att jag inte begriper det här, säger Roland och skrattar för sig själv.

Efter att det inkommit flera rapporter om vibrationer i Hallandsåstunneln har Trafikverket beslutat att sänka hastigheten från 200 till 140 kilometer i timmen.

Inte tillräckligt, tycker Roland Pusch.

– Trafikverket föreställer sig ju att man ska kunna köra de tunga tågen med 200 kilometer i timmen, men det är alldeles för mycket. För varje oväntad händelse, till exempel nödbromsning, kommer då att påverka och utsätta liningen för såna spänningar och förskjutningar att inläckningen hela tiden ökar och kan bli dramatiskt stor.

Och det är just att vatten kan läcka in som Roland är orolig för. Ett dåligt berg i kombination med dålig tätning, menar professorn.

– Om det kan leda till att blocken drivs isär, då kan de här fogarna öppnas upp och då kan vatten strömma in, säger han.

Enligt professorn rör det sig om den så kallade liningen, betongröret som går genom tunneln. Den är gjuten i block som binds samman av gummitätningar, berättar han.

– Eftersom kringgjutningen är dålig, på vissa sträckor är det ingen betong alls, utan det är grusåterfyllning, så kan det där då dels åstadkommas en inläckning.

– Om det är grusfyllning mellan det dåliga berget och liningen, då kan liningen förskjutas och då får man just blockrörelser. Då kan de här fogarna öppnas upp och ger möjlighet för vatteninläckning.

Roland Pusch berättar att det är ett mycket hårt vattentryck där det är som djupast, vilket innebär att vattnet pressas in mot tunneln. Dessutom är det låg lutning på själva tunneln.

Det skulle krävas omfattande åtgärder för att kunna dränera eller täta tunnelröret, enligt professorn.

– Det rinner inte av sig självt, för det är så låg lutning på själva tunneln, berättar han.

Har det gått troll i Hallandsåstunneln?

– Trollet består ju i att man inte har förmått förutse vilka problem som kan åstadkommas när man går in i just den här typen av berg.

– Det är vittrat, löst och dåligt. I första hand beror det på att berget är besvärligare än vad man kanske föreställer sig från början, säger professorn Roland Pusch.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".