De momsfria dagarna är över för crowdfundingsajterna.
1 av 3
De momsfria dagarna är över för crowdfundingsajterna. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
Daniel Bergqvist, vd på Pennybridge.
2 av 3
Daniel Bergqvist, vd på Pennybridge. Foto: Mattias Ermanbrix
De momsfria dagarna är över för crowdfundingsajterna.
3 av 3
Crowdfunding. Eller "många bäckar små." Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio

Crowdfunding-skatt kan göra det tuffare för entreprenörer

"Det är ju olyckligt utifrån ett entreprenörs-perspektiv"
2:10 min

Nu ska man betala skatt i Sverige på crowdfunding, eller gräsrotsfinansiering som det också heter. Det slår skatteverket fast i ett nytt ställningstagande.

Men, de här nya riktlinjerna om moms på crowdfunding kommer inte påverka det halmstadbaserade crowdfunding-företaget Pennybridge, som jobbar med insamlingar till goda ändamål.

Daniel Bergqvist, vd på Pennybridge, förklarar varför.

– Det påverkar inte oss i våran tjänst utifrån att vi jobbar inte med crowdfunding utan crowdgiving, alltså insamlingar till välgörenhet. Vi redovisar ju moms på våra tjänster redan idag så för oss blir det ingen skillnad, säger Daniel Bergqvist.

Crowdfunding, eller gräsrotsfinansiering, har blivit en allt mer populär metod för att finansiera nyföretagande, projekt eller idéer genom att vända sig till ett stort antal finansiärer. Ofta gäller det företag som är i uppstartsfasen, saknar intäkter, och där det kan vara svårt att visa tillräckligt hållbara kalkyler för att få ett traditionellt lån i en bank.

I USA är det en jätteindustri, och i Sverige är det en relativt ny företeelse.

I Sverige har crowdfunding tidigare varit helt oreglerat av skattereglerna, men i höstas beslutade EU att den som köper en vara via crowdfunding ska betala moms, och i januari gick Skatteverket ut med ett liknande ställningstagande för svenska företag.

Enligt Daniel Bergqvist så kan riktlinjerna ställa till det för entreprenörer som vill finansiera sina produkter genom crowdfunding. Han tror att det kan leda till att färre personer är benägna att använda sig av crowdfunding i framtiden.

– Kanske, så kan det nog vara. Det i sin tur är ju olyckligt om man tittar på det utifrån ett entreprenörsperspektiv. För det är ju tufft ändå att vara entreprenör och crowdfunding har ju varit ett annat sätt att få in pengar. Om det nu stramas åt och det läggs moms på det, så kan det blir en utmaning för entreprenörer, säger Daniel Bergqvist.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".