Pia Berglund, vd på Svensk Sjöfart, vill att köparna ska kunna välja bort fartyg med usla villkor. Någonting som har fartygslotsen Joacim Bergstedt upplever har ökat. Foto: Sveriges Radio/Pressbild.
1 av 4
Pia Berglund, vd på Svensk Sjöfart.
2 av 4
Pia Berglund, vd på Svensk Sjöfart. Foto: Pressbild
Joacim Bergstedt är fartygslots i Halland. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
3 av 4
Joacim Bergstedt är fartygslots i Halland. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
Whiskey Trio utan last. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
4 av 4
Whiskey Trio utan last. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio

Efter Whiskey trio – vill få bukt med oseriösa fartyg

"Kunna se vad som är en bra transport"
3:25 min

Svensk Sjöfart vill skapa ett nytt rankningssystem.

– Skulle vi göra det så skulle vi vara först i världen. Här upplever jag också att vi ska ta en dialog med regeringen, som håller en hög svansföring i den här frågan, för att få till ett rankningssystem så att den som vill göra rätt kan få rätt information och bra beslutsunderlag, säger Pia Berglund, vd på Svensk Sjöfart.

Det Panamaflaggade fartyget Whiskey Trio blev kvarhållet i nästan tre veckor i Varbergs hamn. Fartyget hade omfattande brister i säkerheten och besättningen arbetade under dåliga förhållanden.

Joacim Bergstedt är fartygslots i Varberg och kliver ombord på många fartyg.

Antalet fartyg som har sämre standard tror jag blir vanligare och vanligare, och det är nog i en strävan att kapa kostnader. Det blir helt klart negativt ur ett säkerhetsperspektiv.

Whiskey Trio är inte det enda fartyget som haft usla förhållanden, enligt Pia Berglund.

– Det var ett fall förra året i Norrköping, där det till och med var kärnavfall ombord. Där hade man inte betalt lön till den ryska besättningen, förklarar hon.

I dag är det upp till rederierna själva att ha schyssta villkor och bra säkerhet. 

När det inte sköts som det ska skulle ett rankningssystem kunna hjälpa köparna att välja bort transporter.

– Vi för dialog i dag med de fackliga parterna om att tillsammans försöka ta fram ett system där svenska transportköpare ska kunna se vad som är en bra transport och vad som inte är en bra transport, säger Pia Berglund, vd på Svensk Sjöfart.

Reglerna som gäller:

Sverige är medlem i Paris Memorandum of Understanding (MoU) där nästan alla europeiska länder, samt Kanada och ytterligare några, förbinder sig att kontrollera minst 25 procent av de besökande utländska fartygen. 

Statistik från fartygsinspektioner vid europeiska hamnar visar att fartyg registrerade i länder med låga kostnader och dålig kontroll av säkerhet, så kallad bekvämlighetsflagg, generellt sett har sämre standard vad gäller arbetsmiljö och säkerhet.

Bekvämlighetsflagg betyder att man registrerar sitt fartyg i ett land med låga kostnader och begränsad säkerhetskontroll, till exempel Panama.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".