Bild på SOS-alarmskylt
Foto: Janerik Henriksson / TT

En tredjedel av samtalen är busringningar

"Det kan vara en felringning eller någon som ber oss fara åt skogen."
1:17 min

Mellan 30 och 40 procent av samtalen är allt från busringningar till taxibeställningar en sen lördagsnatt.  

Förra året fick SOS-operatörerna i Sverige ta emot drygt tre miljoner samtal. I Halland svarade personalen på cirka 77.000 samtal. I dag uppmärksammas den europeiska 112-dagen runt om i landet av SOS Alarm. Syftet med dagen är att informera om att numret finns och kan användas i hela EU.

Martin Lundblad, platschef på SOS Alarm i Halmstad berättar att en tredjedel av samtalen inte hamnar helt rätt.

– Det kan vara en felringning, det kan vara någon som ber oss fara åt skogen eller någon som vill beställa en taxi en blöt lördagskväll.

SOS Alarm har fått utstå en del kritik genom åren då fall har missbedömts och hjälp inte har skickats ut. Martin Lundblad säger att de ständigt arbetar med förbättring tillsammans med räddningstjänst, ambulans och polis men också med medborgaren som står i fokus.

– Medborgaren ska få rätt hjälp. Vi är människor. Vi kan inte göra hundra procent rätt. Men vi försöker, vi försöker verkligen ge den hjälpen vi har i uppdrag att göra och ibland blir det fel. Det är jättebeklagligt, men vi försöker verkligen göra det bästa vi kan, säger Martin Lundblad.




Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".