Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Sömnskola ger bättre sömn

Publicerat måndag 15 februari 2016 kl 10.00
"Ta inte med mobilen till sängen"
(4:08 min)
Ingrid Jönsson är arbetsterapeut och möter många människor som har sömnsvårigheter. Men det finns hjälp, säger hon. Foto: Therése Alhult/Sveriges Radio
Ingrid Jönsson är arbetsterapeut och möter många som har sömnsvårigheter. Men det finns hjälp. Foto: Therése Alhult/Sveriges Radio

Alla kan lära sig att sova bättre menar arbetsterapeuten Ingrid Jönsson.

Att inte få sova tillräckligt kan ge stora konsekvenser för hälsan, både fysiskt och psykiskt. Arbetsterapeuten Ingrid Jönsson möter människor i alla åldrar som har sömnsvårigheter och erbjuder dem som behöver det att få gå i sömnskola.

Hennes viktigaste råd för att komma till rätta med sömnproblem är att hitta en balans i vardagen.

- Det som händer på dagen påverkar natten. Om man stressar mycket under dagen kan det vara svårt att varva ner när man väl går och lägger sig.

Ingrid Jönsson tipsar också om att äta regelbundet och att inte äta för mycket inför sänggåendet.

Att ta med sig mobiltelefonen eller surfplattan till sängen är inte heller att rekommendera.
- Ljuset från en läsplatta och mobil påminner om dagsljuset. Därför bör man stänga av en timme innan man ska gå och lägga sig.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".