Mellofest i Gälve.
1 av 5
Foto: Emma Åhlström/Sveriges Radio
Panetoz och Molly Pettersson Hammar möts i den första duellen i Melodifestivalen 2016.
2 av 5
Panetoz och Molly Pettersson Hammar möts i den första duellen Foto: Ronnie Ritterland / Sveriges Radio
Albin & Mattias möter Boris René i den andra duellen i Andra Chansen i Melodifestivalen 2016.
3 av 5
Albin & Mattias möter Boris René i den andra duellen i Andra Chansen i Melodifestivalen 2016.
Isa och SaRaha möts i den tredje duellen i Andra Chansen Melodifestivalen 2016
4 av 5
Isa och SaRaha möts i den tredje duellen i Andra Chansen Melodifestivalen 2016 Foto: Ronnie Ritterland / Sveriges Radio
Dolly Style och Samir & Viktor möts i den fjärde duellen i Andra Chansen Melodifestivalen 2016.
5 av 5
Dolly Style och Samir & Viktor möts i den fjärde duellen i Andra Chansen Melodifestivalen 2016. Foto: Ronnie Ritterland / Sveriges Radio

Melodifestivalen kostar för Halmstad

"Det är den avgiften de har"
2:38 min

Halmstad betalade 600 000 kronor för att få Melodifestivalen.

Halmstad kommun betalade Live Nation för att Melodifestivalen skulle komma hit. Utöver det står det också i kontraktet att kommunen måste anordna en middag, den så kallade kommunmiddagen. Allt som allt blir det 800 000 kronor i utgifter för kommunen. 

– Det är något som står i avtalet, det är den avgiften de har, säger Ann Johansson som är projektledare för Melodifestivalen för kommunens sida genom Destination Halmstad.

Det är ju väldigt vanligt, det finns inga evenemang som inte tar en avgift för att komma till en stad nu för tiden.

Hon drar parallellen till SM-veckan som kommunerna konkurrerar om att få. Den kostar flera miljoner att få, det krävs att kommunen har 6 till 8 miljoner kronor budgeterat för veckan. Det är Riksidrottsförbundet som nu för tiden tar ut kostnader som de själva tidigare stått för.

På liknande sätt fungerar det alltså med Melodifestivalen. Kommunen betalar till Live Nation för att de ska komma och i kontraktet står det också att kommunen måste stå för en kommunmiddag.

Den och marknadsföring och liknande har Halmstad kommun budgeterat 200 000 kronor för.

– Jag tycker att det ger stolthet och feststämning i en tid på året som vi normalt inte har så mycket evenemang. Det ger tillskott till besöksnäringen. Det stärker vårt varumärke och vi kan visa upp staden för andra arrangörer, säger Ann Johansson. 

Överlag är de ekonomiska bitarna lite hemliga eftersom det är affärsuppgörelser, men Live Nation betalar en summa till SVT för att kunna använda namnet, och det är dem och Blixten och C:o som står för turnén och som alltså kammar in pengarna för biljettförsäljningen och sponsorpengar.

Bara i Halmstad är det slutsålt på ett av genrepen och på själva tävlingen på lördag, biljetterna kostar mellan ungefär 500 och 900 på tävlingen och mellan 235 och 600 på genrepen. Det betyder flera miljoner i biljettintäkter bara i Halmstad.

Å andra sidan ska produktionen runt landet och det kostar med 12 långtradare med utrustning och alla människor som ska till. Men vad pengarna som kommunen lägger in går till, alltså 600 000 kronor, vill Live Nation vill inte säga något om. De kommenterar ingenting som har med affärsuppgörelser att göra, skriver de i ett mejl till P4 Halland. 

Men nu är alltså melodifestivalen här, med allt vad det ger kommunen.

– Vi tittar ju också vad det ger våra egna medborgare så klart, att de också ska tycka att det är kul, säger Ann Johansson. 

Vi får inte så många svar från företagen om ekonomin, men en annan viktig fråga får vi svar på. 

Var ska Samir och Viktor bada nakna i Halmstad?

– Det finns bara ett ställe, Stora Torg. Det får de göra om låten lite, säger Ann Johansson på Destination Halmstad. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".