Farliga elektriska ledningar en säkerhetsrisk vid gamla järnvägsstationen. Foto: Madelene Sandin/Sveriges Radio
1 av 2
Farliga elektriska ledningar en säkerhetsrisk vid gamla järnvägsstationen. Foto: Madelene Sandin/Sveriges Radio
Godsbangården blockerar stadens utveckling. Foto: Madelene Sandin/Sveriges Radio
2 av 2
Godsbangården blockerar stadens utveckling. Foto: Madelene Sandin/Sveriges Radio

Godsbangården i Falkenberg fortfarande farligt område

"Man kanske tror att området inte används"
1:37 min

Godsbangården vid den gamla järnvägsstationen är en säkerhetsrisk. Det säger kommunrådet Marie-Louise Wernersson i Falkenberg som ett skäl för att få till ett nytt spår för godstrafiken in till Falkenberg.

– När det inte längre är så många godståg tror man kanske att det inte är någon verksamhet där längre och glömmer att ledningarna fortfarande är livsfarliga, säger Marie-Louise Wernersson, kommunråd (C) i Falkenberg.

I veckan tog politikerna ett steg till för att förverkliga planerna för det nya industrispåret, och att få bort den nuvarande godsbangården.

Den plan som nu kommunstyrelsens arbetsutskott sagt ja till använder det nuvarande enkelspåret, med en så kallad överlämningsbangård vid dubbelspåret, fram till en nya lastplats vid SCA. Det talas om ett spår också upp mot Långås, och en ny kombiterminal vid E6an. Och nya möjligheter att utveckla Falkenberg:

– Nrä vi fårt bort spåren blir det nya bostadsområden, en förtätning men också att vi får ihop staden.

Terminalbolaget i Falkenbergs hamn hade velat behålla sitt spår, men det försvinner, och Josefin Selander vid kommunens stadsbyggnadskontor säger : "Vi får hjälpas åt för att hitta en en lösning" Hon ser inte någon risk för att det ska blir fler lastbilstransporter som följd av att det kommunala industrispåret tas bort.

Nästa steg är nu att förhandla med Trafikverket och Region Halland om detaljplaner, finansiering och ägandefrågor - Hur svårt blir det?

– Det viktiga är att vi tar ett steg framåt nu, vi kan inte ha det  som det ser ut nu. Det står stilla i utveckling och området är en säkerhetsrisk, säger Marie-Louise Wernersson, som tror att det åtminstone dröjer fem år innan planen för det nya industrispåret i Falkenberg kan vara förverkligad

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".