Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Invandring kan påverka skolresultat

Publicerat måndag 14 mars 2016 kl 16.32
"Vi kan se att det påverkar resultaten"
(1:38 min)
Ett klassrum där en elev ritar med färgglada pennor.
Foto: Janerik Henriksson/TT.

Flera orsaker kan ligga bakom de försämrade resultaten i svenska skolor, enligt Skolverket. Invandring kan vara en av orsakerna.

I rapporten "Invandringens betydelse för skolresultaten" påpekas bland annat att elever med utländsk bakgrund har något sämre resultatutveckling i läsförståelse och naturvetenskap, jämfört med elever med svensk bakgrund.

Terese Lek rektor på Tångaskolan i Falkenberg lägger redan stor vikt vid att så snabbt som möjligt försöka lära nyanlända elever svenska.

– Vi har många elever som inte har svenska som modersmål. Vi kan se att det påverkar resultaten, säger Terese Lek.

Hon berättar att det kan ta tid innan en nyanländ elev verkligen kan hänga med i skolundervisningen.

– Jag tror att det brukar ta cirka fyra år innan eleven har ett skolspråk. Så det blir en utmaning för eleverna. Man kan dock inte kräva av eleven att det ska gå snabbare.

Samtidigt understryker hon att många nyanlända elever har bättre baskunskaper än sina jämnåriga svenska kamrater.

– Vissa är mycket duktiga i flera olika ämnen, säger hon.

Tidigare har Skolverket hävdat att invandring enbart haft en marginell betydelse på elevernas resultat.

Nu har det gjorts en djupare analys där man tagit hänsyn till flera ämnen.

– Det är en liten men inte betydlig påverkan, säger Skolverkets generaldirektör Anna Ekström.

Det är inte bara under lektionerna som de nyanlända eleverna lär sig svenska utan det sker även när de leker.

– Barnen lär sig mycket genom att vara med jämnåriga. Tack vare lek under rasterna kommer vardagsspråket lite snabbare, berättar rektor Gisela Berg Rudolfsson på Knäredsskolan i Laholms kommun.

Bristen på lärare i de svenska skolorna är ett ofta återkommande krav som även omtalas i Skolverkets nya rapport. Men det finns även fler problem som lett till den svenska skolans försämrade resultat.

Gisela Berg Rudolfsson tycker att kringsysslorna tar allt större tid för lärarna. Hon betonar vikten att lärare måste få koncentrera sig mer på själva undervisningen istället.

– För att undervisa på bästa sätt krävs en nära kontakt med sina elever, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".