Turistkort i Halmstad ett fiasko

En konsult från Göteborg anlitades för att ta fram ett turistkort i Halmstad. Intäkterna har dock inte kommit i närheten av utgifterna, skriver Hallandsposten.

Halmstads kommunala evenemangsbolag Destination Halmstad har totalt lagt över en halv miljon på att ta fram turistkortet, varav 320 000 kronor gått till kostnader för konsulten. Kortet ger under två dygn inträde till badet på Halmstad arena och Mjellby konstmuseum och gratis kollektivtrafik.

Målet var att sälja 7400 kort under förra året. Men när året summeras är målet långt ifrån uppnått. Bara 208 kort har sålts och intäkterna för dem landar på 22 000 kronor.

– Självklart är vi inte nöjda på kort sikt – men det här är ingen ettårig satsning. Den här typen av långsiktiga investeringar tar tid innan de bär sig, säger Halmstads turistchef Carina Jacobsson till tidningen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".