Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Samhället misslyckas – särskola leder inte till jobb

Publicerat söndag 15 maj 2016 kl 13.18
Elev i skolan som skriver. Foto: Jessica Gow/TT.
Tidigare särskoleelever har svårt att få jobb. Foto: Jessica Gow/TT.

Samhället är dåligt på att se till att unga människor med intellektuell funktionsnedsättning kan arbeta, det konstaterar två halmstadforskare.

Magnus Tideman, professor i handikappvetenskap, och Jessica Arvidsson, forskare i hälsa och livsstil med inriktning handikappvetenskap på högskolan i Halmstad konstaterar detta efter att ha studerat vad som händer med elever på gymnasiesärskolan efter att de lämnat skolan.

Det visade sig att bara en av fem har ett jobb på den vanliga arbetsmarknaden. Och var fjärde har ingen sysselsättning alls – de varken studerar, har jobb eller finns i daglig verksamhet.

Det här är den första studien i sitt slag, och Arvidsson och Tideman skriver i en debattartikel i Dagens Nyheter att politikerna måste göra något åt det här med en gång. De skriver att internationella studier visar att med rätt stöd både till den som vill arbeta och till arbetsgivaren så kan alla jobba.

Forskarna säger att skolan måste bli bättre på att förbereda ungdomarna på ett vuxenliv där arbete ingår, och att myndigheter som Arbetsförmedlingen och socialtjänsten måste jobba tillsammans för att personer med funktionsnedsättning har en chans att få en betald anställning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".