Lastbil på motorväg.
Arkivbild. Transportarbetareförbundet tror att det finns mer att göra för att förbättra åkeribranschen. Foto: Yvonne Äsell / SvD / TT

Facket: Långt kvar till rumsren bransch

2:16 min

Lite förvånande men bra att Skatteverket agerar så. Det säger Martin Jonsson på Transportarbetareförbundet i Halland om att ägarna till Andreassons åkeri satts i personlig konkurs.

Läs mer om turerna runt Andreassons åkeri här.

– Jag trodde inte att det skulle bli en personlig konkurs. Givetvis är det tråkigt för ägarna, men bra att myndigheter har agerat, säger Martin Jonsson som är fackligt ombud i Halland. 

Skatteverket har begärt konkursen för att få in skatteskulder som åkeriet har, bland annat arbetsgivaravgifter för utländska chaufförer. De har anlitats som egenföretagare men jobbat som anställda. 

Enligt Martin Jonsson finns det fler åkeriverksamheter att titta närmre på.

– Många har ett liknande upplägg, att man inte betalar chaufförer med avtalsenliga villkor. Vi ser baksidan av ett sådant arbete, säger han.

Han påpekar också att när vissa åkerier inte sköter sig blir följden att andra åkerier som sköter sig råkar illa ut.

De som är seriösa och har betalat rätt, de har också hamnat i konkurs eller fått lägga ner. Trots att det är dem vi vill ha kvar.

Även Transportarbetarförbundet har haft sina tvister med Andreassons åkeri genom åren. Facket har också gjort större karläggningar av branschen för att visa regering och riksdag hur pass illa det ser ut i dag. Att Skatteverket agerar är ett steg i rätt riktning.

– Vi arbetar för att fler ska se hur illa det kan gå i åkerinäringen om ingen reagerar. Det är mycket att göra för att få en rumsren bransch, säger han.

Bakgrund: Turerna runt Andreassons åkeri

2012

  • P1-programmet Kaliber avslöjar hur utländska chaufförer jobbar som om de vore anställda. De anlitas som företagare och jobbar utan avtalsenliga löner.
  • En utländsk chaufför går till Varbergs tingsrätt för att få betalt för den tid han arbetat.
  • Skatteverket kräver åkeriet på 10,5 miljoner kronor i arbetsgivaravgifter för 2010. Kommande år späs kravet på med fler miljoner som gäller åkeriet och det egenägda bemanningsföretaget Zimit. Ärendet tas upp i Förvaltningsrätten 2014.
  • Transportarbetareförbundet stämmer åkeriet på 20 miljoner kronor i Arbetsdomstolen. Det gäller över 100 chaufförer, men de vill senare inte medverka i förhandlingarna. Efter drygt ett år förlikas parterna och åkeriet betalar 175 000 kronor till facket.

2013

  • Varbergs tingsrätt ger den utländska chauffören rätt. Han ska ses som anställd av åkeriets bemanningsföretag, Zimit. Senare under året försätter tingsrätten Zimit i konkurs. 
  • Transportarbetareförbundet driver ett fall om en polsk chaufför till Arbetsdomstolen som dömer åkeriet till 100 000 kronor i skadestånd,  chauffören ska betraktas som anställd.  


2014

  • Förvaltningsrätten beslutar att Andreassons åkeri ska betala 9,8 miljoner kronor och Zimit 15,5 miljoner i arbetsgivaravgifter och skattetillägg. Företagen överklagar till Kammarrätten som året därpå beslutar att Åkeriet ska betala runt 9 miljoner kronor och Zimit 14 miljoner. Domen fastställs 2016 när Högsta förvaltningsdomstolen inte tar upp fallet.
  • EU-domstolen avslår företagens begäran att granska skattekraven.


2016

  • Förvaltningsrätten ger Skatteverket rätt att frysa 13,5 miljoner kronor från Andreasson åkeri för uteblivna arbetsgivaravgifter.
  • Åkeriet utesluts från branschförbundet Sveriges Åkeriföretag.


2017

  • I augusti sätter Varbergs tingsrätt paret Andreasson i personlig konkurs på begäran av Skatteverket. Företaget har en skatteskuld på drygt 6 miljoner kronor.
  • Andreassons lämnar sina styrelseuppdrag i Andressons åkeri och moderbolaget Tykav Holding. Bolagen är fortfarande registrerade men saknar lagenlig styrelse.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".