Elever i klassrum.
Foto: Jessica Gow/TT

Sovmorgon kan ge bättre betyg

1:52 min

Kan betygen gå upp med hjälp av en sovmorgon?  Forskning visar att tonåringar som får sova längre om morgonen gör bättre ifrån sig i skolan.

P4 Halland besökte Håstensskolan i Varberg och hörde vad Örjan Johansson, rektor för 6 och 9 tyckte om idén med sovmorgon för eleverna.

 Om detta skulle vara praktiskt möjligt, är det en spännande idé?

– Det är en spännande idé men jag tror att som med alla projekt man gör i skolan så måste det utvärderas och att man tittar på fördelarna

Vad tror du skulle vara fördelarna?

– Om man nu får till det hela, att man samarbetar mellan hemmet och skolan, så att man inte förskjuter dagen och sömnen utan att man faktiskt får lite mer sömn för ungdomarna. Då tror jag fördelen skulle vara att de är piggare, mer alerta, mer kreativa och mer diskussionsbenägna.

Hur kommer det sig att det blivit cementerat att skolan är mellan 8 till 16.15?

– Det har nog mycket att göra med tradition. Det har att göra med ansvar.

Skolan måste möta föräldrarnas arbetstid också.

– Men ett projekt där det finns forskning som kan styrka och utvärdera de saker man kommer skulle jag välkomna, säger Örjan Johansson.

Det finns idag inga svenska studier på ämnet men frilansjournalisten Lotta Nylander (som medverkade i P1 Morgon ) har tittat på flera amerikanska studier där forskare tittat på hur tonåringars betyg påverkats av att börja skolan senare.

– Det är ganska väl belagt. Dels säger sömnforskarna att ungdomar har en annan biologisk dygnsrytm än vad vuxna har. De är piggare senare och det gör att de har svårt att gå och lägga sig och därmed svårare att gå upp på morgonen. Och sedan ska de sova nio timmar, säger Lotta Nylander.
 
Enligt studierna handlar det om att senarelägga skolstarten till 08.30 eller till senast 09.30.
I en av studierna som gjorts så visades det att bland de elever som började 08.30 eller senare så gick närvaron upp och betygen höjdes.

Anna Ekström, Gymnasie- och kunskapslyftsminister, säger i P1 Morgon att hon är positiv till idén om senare skolstarter.

– Jag kan tycka att det är en bra idé att fler provar senare skolstarter. Vore jag forskare hade jag tyckte att det här var en väldigt intressant sak att pröva och jämföra två skolor med liknande förutsättningar, men den ena startar lite senare och se vad som händer. De är ju ett ganska enkelt sätt att göra den typen av studier. Jag skulle framförallt gärna se fler studier på detta, i Sverige, säger Anna Ekström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".