Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Halmstad Fygplatsl
1 av 2
Halmstad City Airport. Foto: Jonna Burén
Hanna Lööf
2 av 2
Hanna Lööf vill både resa men också att vi reser mindre för klimatets skull. Foto: Jonna Burén / Sveriges Radio
Lyssna
(2:06 min)

Regeringen går vidare med flygskatt - kan påverka Halmstad flygplats

Publicerat söndag 27 augusti 2017 kl 09.09

Regeringen går vidare med förslaget om flygskatt, men sänker skattesatserna något jämfört med första förslaget.

Om det går igenom betyder det högre biljettpriser för att färre ska flyga för klimatets skull, men om resenärerna inte flyger så mycket - hur klarar sig mindre flygplatser då? Det är frågan flera ställer sig nu.

I området flygstaden i Halmstad är Hanna Lööf delad i frågan.

– Jag älskar att resa, men jag vet ju hur pass dåligt det är för miljön. Jag vet verkligen inte vad jag ska svara, men en högre flygskatt ja, så får man kämpa mer för att resa.

En flygskatt kommer det att göra att folk kommer att resa mindre?

– Nej. 

Men då blir det meningslöst? 

– Ja, egentligen, säger Hanna Lööv. 

Flygplatschefen på Halmstad City Airport säger att de inte gjort några beräkningar på vad det kan innebära för flygplatsen, det beror på hur mycket det påverkar resenärerna att resa mindre och om flygbolagen då ändrar sin turtäthet.  

Det handlar om en skatt på 60, 250 respektive 400 kronor beroende på om det är inrikes eller inte, men alla vill inte betala. 

– Betala mer vill man inte göra, hjälper det för miljön, det tror jag inte, säger en man i Halmstad. 

Halmstad kommun har sagt att de inte vill ha flygskatt och inte heller Region Halland vill ha det. De är tveksamma till om skatten verkligen påverkar klimatet till det bättre, och menar att det gör det svårare för regionen att konkurrera och att det försämrar tillgängligheten.

– Tanken är fel i grunden, hela sättet man bygger en flygskatt utan att stimulera till ett mer miljövänligt flygande, då blir det bara en beskattning av resande som styr över till andra former som ökat bilresande, säger regionrådet och styrelseordförande i tillväxtutskottet i regionen Dag Hultefors (M).

Han hade velat att den utformades annorlunda i så fall.

– Ska vi lägga extra skatter på flygresandet då ska det ha miljöstyrande effekter för det händer mycket inom flyget med nya bränslen och med bränslesnålare flygplan osv,  

Halmstadbon Lars Westerberg kan tänka sig att betala flygskatt men tror inte att den kommer att göra skillnad. 

– Tror inte du kan prisa bort det. Bensinen kommer aldrig bli för dyr, cigaretterna kommer aldrig bli för dyra, folk vill ha det ändå tyvärr.  

Det är samma med resandet? 

– Det är nog så. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".