tåg mot borås
Foto: Samira Othman/Sveriges radio

Upprustning av Viskadalsbanan – men ingen storsatsning

1:44 min

Trafikverket vill satsa 750 miljoner kronor vilket innebär att Viskadalsbanan inte längre är eftersatt, men det betyder inte mer än så.

Det blir en satsning på Viskadalsbanan om Trafikverket får som de vill även när regeringen har sagt sitt. Det visade sig på torsdagen när Trafikverket presenterade sitt förslag till regeringen.

Även om det handlar om 750 miljoner kronor handlar det mer om att resenärer på Viskadalsbanan ska slippa de stopp och hastighetssänkningar som är i dag.

Charlotte Terje pendlar mellan Varberg och Skene med just tågen på Viskadalsbanan.

– För det mesta tycker jag att det flyter på bra. Det har lite dåligt rykte, men mestadels funkar det bra, säger Charlotte Terje. 

Nu har man sagt från Trafikverket att man vill satsa här?

– Det låter jättebra, för man känner ju att det är lite skakigt så det behövs rustas upp.

Just spåret mellan Varberg och Borås har varit ett sådant som Trafikverket har tittat på tidigare och då lyft fram tre möjliga varianter på hur man skulle kunna rusta upp det.

Viskadalsbanan är konstaterat eftersatt och när man då har tagit fram olika alternativ har det varit allt från att se till att Viskadalsbanan funkar som den är tänkt från början, alltså någon slags lägstanivå, till större satsningar där man skulle kunna ha kortare restider och fler tåg.

Men det är närmare lägstanivån som nu Trafikverket går på med viskadalsbanan.

Christer Ahlin är enhetschef för underhållet på Trafikverket i väst.

– Det vi kan prata om i kapacitetshöjning är att vi återtar de hastighetssänkningar vi har idag.

Hur är läget med Viskadalsbanan idag?

– Vi har en relativt bra bana ändå, men vi har givetvis bitar som är väldigt, väldigt dåliga.

750 miljoner vill alltså Trafikverket satsa och då byta ut spår och kontaktledningar. 

Just nu pratar vi inte någon kapacitetshöjning, men vi möjliggör för sådant i framtiden. 

Pendlaren Charlotte Terje tycker att det funkar bra att pendla och om hon fick önska så handlar det mer om hur tågen går.

– Det hade varit trevligt om man kunde åka senare på kvällen, sista tåget går i dag 19.45. 

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".