Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
8B på Veingeskolan får upp pulsen med hjälp av spökboll.
1 av 2
8B på Veingeskolan får upp pulsen med hjälp av spökboll. Foto: Andreas Svensson/Sveriges Radio.
Direkt efter pulspasset sätter sig 8B på Veingeskolan och har matteprov.
2 av 2
Direkt efter pulspasset sätter sig 8B på Veingeskolan och har matteprov. Foto: Andreas Svensson/Sveriges Radio.
Lyssna
(2:09 min)

Höjd puls ska ge bättre resultat på Veingeskolan

Publicerat torsdag 21 september 2017 kl 12.01

Extra idrottspass med pulsmätning och sedan mattelektion. Det är en ny metod som Veingeskolan kört i gång den här terminen för att förbättra inlärningen.

Klockan 8:15 på torsdagsmorgonen startar 8B sin pulslektion med idrottsläraren Mikael Eriksson som tillsammans med Heléne Berntsen driver projektet. Alla elever har varsitt pulsband och kan se sin puls på en stor skärm i hallen.

– Det är lite jobbigt i början men man vänjer sig efter ett tag, säger David Jannesson som går i 8B.

Metoden går ut på att eleverna ska vara i en viss pulsnivå under tjugo minuter. 

– Det är för att vi ska öppna upp hjärnan för inlärning. Forskningen visar att om man rör på sig så fungerar man bättre när man pluggar sedan, säger Mikael Eriksson.

Efter pulspasset har eleverna tjugo minuter på sig att duscha och byta om innan det är dags för mattelektion. Dagen till ära ett prov.

– De är generellt lite piggare, lite mer vakna och mer aktiva, säger matteläraren Niklas Eckert.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".