MIG-planet framdraget till rv 41 inför demontering och transport.
1 av 5
MIG-planet framdraget till rv 41 inför demontering och transport. Foto: Svensk flyghistorisk förenings arkiv.
MIG:en tog mark på gränsen mellan Halland och Västergötland, mittför Jonsjö säteri i Veddige och alldeles intill järnvägslinjen Borås - Varberg.
2 av 5
MIG:en tog mark på gränsen mellan Halland och Västergötland, mittför Jonsjö säteri i Veddige och alldeles intill järnvägslinjen Borås - Varberg. Foto: Bild ur Krigsarkivets arkiverade handlingar.
I boken "Säterierna och Adeln i Veddige skrev Bo Emanuelsson: "En polsk 24-årig löjtnant var trött på livet bakom Järnridån. Han rymde med sitt MIG-plan. Över Viskadalen var ”soppan” tydligen slut. Han nödlandade i den blöta lerjorden utmed Viskan. En perfekt buklandning blev resultatet. Polacken var glad, när Lennart Norrman på Bossgården kom fram till honom. Det första polacken sa, var polis eller politi. Polisman Rune Härdeman i Veddige fick den höga äran att bura in piloten."
4 av 5
I boken "Säterierna och Adeln i Veddige" skrev Bo Emanuelsson: "En polsk 24-årig löjtnant var trött på livet bakom Järnridån. Han rymde med sitt MIG-plan. Över Viskadalen var ”soppan” tydligen slut. Han nödlandade i den blöta lerjorden utmed Viskan. En perfekt buklandning blev resultatet. Polacken var glad, när Lennart Norrman på Bossgården kom fram till honom. Det första polacken sa, var polis eller politi. Polisman Rune Härdeman i Veddige fick den höga äran att bura in piloten." Foto: Ur boken "Säterierna och Adeln i Veddige" av Bo Emanuelsson.
Förstasidan i Hallandsposten dagen efter händelsen.
5 av 5
Förstasidan i Hallandsposten dagen efter händelsen. Piloten fördes enligt tidningen till polishuset i Göteborg. Foto: Sven-Erik Jönsson/Svensk flyghistorisk förening.

60 år sedan Mig-kraschen i Veddige

2:05 min

Det är nu 60 år sedan ett polskt jaktflygplan nödlandade utmed Viskan utanför Veddige i Varbergs kommun.

Hans-Olof Nilsson var 23 år när det hände och var på plats vid mejeriet i Istorp, ungefär en mil från landningsplatsen, när han fick syn på planet uppe i luften.

– Han tar skorstenen! Det var det första jag sa, säger Hans-Olof Nilsson när han minns tillbaka.

Efter att det polska planet passerat mejeriet tog Hans-Olof Nilsson sin motorcykel och sökte upp planet, som han hittade nedanför Jonsjö säteri på en leråker nära Viskan.

– Han öppnade rutan och frågade var han var nånstans. Du är i Sverige, sa jag. Då tittade han på mig och grinade lite grann, säger Hans-Olof Nilsson.

Piloten, en avhoppare från Polen, verkar ha spanat in landningsplatsen när han flög längs Viskadalen. Han vände en bit in i Mark och kom sedan tillbaka och landade vid Jonsjö. Troligen ville han göra slut på allt bränsle innan han landade för att minska risken för brand.

– Sen vände han sig om och tittade tillbaka. Det var precis som att han trodde att han var förföljd.

Enligt tidningsartiklar från dagarna efter den 7 november 1957, berättade piloten att tre andra plan beordrades att ta upp jakten på honom när han lämnade Polen.

När Hans-Olof Nilsson hade försäkrat sig om att piloten var oskadd, tog han sig upp till en av gårdarna i närheten och ringde till försvaret.

– Jag sa att det låg ett Mig-plan ute vid Vese-lången. Då sa han till mig att det inte kan stämma för i så fall skulle de ha sett det. Då sa jag till honom att det ligger därute och sen får ni göra hur ni vill, säger Hans-Olof Nilsson.

Piloten sökte direkt politisk asyl i Sverige och togs om hand av polis i väntan på beslut. Bara några dagar senare, den 12 november skrev Dagens Nyheter att utlänningskommissionen tagit beslut om att piloten skulle få stanna i Sverige. Därefter upphör spåren och historierna går isär.

– Det är nog ingen som riktigt vet vart han tog vägen, säger Hans-Olof Nilsson.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".