halkbana
1 av 2
Halkbanan i Halmstad var extra hal under måndagen då plastunderlaget som brukar spolas med vatten fått ett istäcke över sig. Foto: Sandra Killgren/Sveriges Radio.
Mats Landén, chef på Halmstads trafikövningsplats.
2 av 2
Mats Landén är chef på Halmstads trafikövningsplats. Foto: Sandra Killgren/Sveriges Radio.

Så håller du dig på vägen när det är halt ute

5:44 min

Här är expertens tips på hur du klarar halkan på vägarna.

SMHI har varnat för plötslig ishalka i Halland i takt med att temperaturen sjunker. Mats Landén, chef på halkbanan i Halmstad, säger att det är viktigt att uppdatera sina kunskaper i att köra bil när det är halt på vägarna.

– Vi åker väldigt mycket på asfalt. Vintern är inte alltid så lång här och när vi väl får en vinter är det bra att friska upp minnet och uppleva både bilens och sina egna begränsningar som förare.

 Den här perioden är det lurigt, det regnar på natten och sedan på morgonen knäpper det till och då åker vi ut på blankis.

Mats Landén säger att han och hans kollegor arbetar med att lära ut hur förare kan förebygga så de inte hamnar i problem i trafiken. Men skulle man ändå hamna i en situation då man tvingas väja när det är halt är hans råd att inte ratta för mycket. 

– Styr du för mycket så tappar du styreffekten för att hjulen står för mycket åt höger eller vänster. Det gäller att smyga ut bilen.

Små rattrörelser gör att du får greppet tillbaka tidigare än om du rattar väldigt mycket på en och samma gång.

Till halkbanan i Halmstad kommer främst förare som ska ta körkort. Mats Landén säger att även personer som redan har körkort återvänder till halkbanan men att han skulle vilja se fler.

– Jag tycker man ska ha det lite återkommande. Var femte eller var tionde år är det inte dumt att få en lite riskutbildning att ta med sig ut i trafiken.

Varför är det viktigt?

– Det är inte så många som kanske tar sitt körkort vintertid och därför är det viktigt att få uppleva ett sämre väglag så att alla vet vad det handlar om.

Tips från halkbana

  • Anpassa hastigheten.
  • Håll avstånd till bilen framför.
  • Håll god uppsikt.

... Om det är halt och du måste väja.

  • Ska du inte ratta för mycket, då riskerar du att tappa styreffekten för hjulen står för mycket åt höger eller vänster. Det gäller snarare att ha mjuka rattrörelser och smyga ut bilen. 
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".