Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Rachel Avant lobbade otagbart in segermålet. Foto: Per Söderhjelm/Sveriges Radio
Arkivbild. Foto: Per Söderhjelm/Sveriges Radio
Lyssna
(3:58 min)

Upprop om pengar gav resultat för Kungsbacka DFF

Uppdaterat onsdag 22 november 2017 kl 16.13
Publicerat onsdag 22 november 2017 kl 15.36

En avbetalningsplan från kommunen och 60 000 kronor från privatpersoner och företag gör att den akuta ekonomiska krisen för Kungsbacka DFF är löst.

För en dryg vecka sedan gick fotbollsföreningen Kungsbacka DFF ut och bad om hjälp att få ihop 300 000 kronor som saknas till obetalda avgifter och kostnader. Innan årsskiftet behövde pengarna komma in för att föreningen skulle kunna fortsätta.

Nu har föreningen fått in drygt 60 000 kronor, och enligt Marcus Weidenlöv som är försäljningschef i föreningen så har Kungsbacka DFF också fått en generös avbetalningsplan för den skuld som föreningen har till Kungsbacka kommun.

– Vi har fått ungefär 20 företag och några privatpersoner som går in och visar att de satsar på elitfotbollen. Samtidigt har kommunen sagt att de inte ska sätta oss i en ekonomisk knipa, så de skulder vi har till kommunen behöver vi inte betala just nu, säger han.

Tillsammans gör de här sakerna att det verkar som att den värsta krisen är över, även om Weidenlöv påpekar att föreningen fortfarande behöver få in pengar.

– Problemet är inte löst men vi vet att vi kommer lösa det med den hjälp vi har fått. Vi har fortfarande en bit kvar, men vi kommer lösa det, och nu handlar det framförallt om att stå på noll när vi går in i 2018 så att vi kan vinna elitettan, säger han.

Hur är responsen bland sponsorer?

– Generellt har vi haft svårt att få spons. Det finns egentligen ingen sponsorkultur i Kungsbacka. Det har aldrig funnits några direkta elitlag och därför har företagarna inte kommit på att det är en bra idé att sponsra, utan det har mest varit föräldrar som sponsrar när de har barn i en förening. Nu handlar det om att sponsra för ett marknadsvärde och den kulturen har vi inte haft i Kungsbacka så vi jobbar med att uppplysa företagen om det.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".