Ulf Aagerup, universitetslektor i marknadsföring
Ulf Aagerup, universitetslektor i marknadsföring. Foto: Henrik Martinell/Sveriges Radio.

Experten om Black Friday: Vi älskar att få något billigare

4:25 min

Att få till en bra ekonomisk deal är viktigare än att prylen man köper ska vara något man faktiskt behöver, enligt Ulf Aagerup, universitetslektor i marknadsföring.

Vad gör att vi konsumenter går igång på Black Friday? 

– Människor älskar att få något billigare. Bara man får en deal kan man bortse från vad det faktiskt är man köper, säger Ulf Aagerup, som är universitetslektor i marknadsföring.

Så Black Friday kan vara ett effektivt sätt att lura kunder att köpa mer?

– Jag tror det är olika på olika typer av produkter. Produkter som man köper utan att tänka igenom särskilt mycket, som godis, kan man öka försäljningen av enormt om man placerar den på ett ställe så folk impulsartat tar en extra chokladkaka, säger Ulf Aagerup.

Men man köper inte diskmaskiner på det sättet. Man köper inte en extra diskmaskin på Black Friday även om det är halva priset.

– Men folk som har tänkt sig köpa en ny TV kanske tar chansen för att få den extra billigt. Men hade man inte haft Black Friday hade de köpt TV:n ändå. 

Men samtidigt tror Ulf Aagerup att en del handlare ångrar att de infört Black Friday.

– Man insåg inte att det i USA är en del av The Holiday Season, och då är det lätt att få människor till butikerna. Men i Sverige har vi inte den kulturella bakgrunden.

Med en månad kvar till jul är Black Friday starten till julhandeln, åtminstone i USA. 

– Vi väntar längre och längre med att köpa julklapparna, och handlarna försöker starta julhandeln tidigare och tidigare. Detta kanske är ett sätt att sprida ut den perioden lite mer.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".