Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Sju av tio förskollärare som deltog i en enkät som Lärarförbundet är missnöjda med hur arbetet av minskade barngrupper gått till. Anledningen tror Ann-Britt Eriksson, styrelseledamot från Lärarförbundet Kungsbacka är för att det bland annat fortfarande är samma bemanning på förskolorna. På bild är det Ann-Britt och förskolebarnet Valter Melén som letar efter vilken hand som passar på målningen.
Ann-Britt Eriksson och förskolebarnet Valter Melén som letar efter vilken hand som passar på målningen. Foto: Casper Sewerin/Sveriges Radio.

Missnöje med arbete kring mindre barngrupper

2:03 min

Förskollärare i Kungsbacka anser att arbetsmiljön på kommunens förskolor inte har blivit bättre trots stora satsningar.

2016 inledde Kungsbacka kommun ett arbete med att minska barngrupperna för att förbättra arbetsmiljön för både barn och anställda. Men en enkät som lärarförbundet Kungsbacka har gjort visar att sju av tio förskollärare som deltog i undersökningen inte tycker att arbetsmiljön har blivit bättre.

Problemet är att vi fortfarande har samma bemanning. Vi är inte fler i personalen, vi jobbar inte fler timmar och barnen är inte lediga fler dagar. 

2016 kom nya riktlinjer från Skolverket om att barngrupperna ska minska i antal. För att komma igång med arbetet fick Kungsbacka kommun ett statsbidrag på 27 miljoner kronor.

Anledningen till riktlinjerna är en forskningsrapport som visar att barn inte mår bra av för många relationer. Och minskat antal barn ska inte bara göra det bättre för barnen, utan även för de vuxna. 

– Det handlar inte bara om att vi har mindre barngrupper, utan att vi förändrar kulturen, säger Annika Loven, verksamhetscontroller i förvaltningen Förskola och grundskola i Kungsbacka kommun. 

Kungsbacka kommuns arbete med att minska barngrupperna har i olika medier lyfts fram som en succé, och den så kallade Kungsbackamodellen har gått på export.

Men enkätundersökningen som lärarförbundet Kungsbacka gjort visar att det finns ett missnöje. Ann-Britt Eriksson, styrelseledamot på lärarförbundet, saknar fortfarande planeringstid.

– Det har varit för mycket fokus på att minska barngruppernas storlek och fördela om pedagoger och lokaler ute på arbetsplatserna. Så man har tappat det här med arbetsfördelning och pedagogisk utvecklingstid på många ställen, säger Ann-Britt Eriksson.

– Vi har högt förtroende för våra förskollärare, barnskötare och annan personal och jag är säker på att de kan lägga en bra planering för detta och sen får de hjälpas åt för att man får den tiden, säger Annika Loven.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".