24Varberg startar ny sajt.
24Varberg startar ny sajt. Foto: Sveriges Radio.

Superlokalt går hem på nätet – företag expanderar

5:43 min

I dag är det premiär för 24Varberg som är den tolfte av företagets så kallade ultralokala nyhetssajter.

Företaget har sedan tidigare en sajt i Halmstad.

– Det känns jättekul att fortsätta vår satsning i Halland, säger Martin Persson, nyhetschef för 24Varberg i ett pressmeddelande.

Företaget grundades 2014 med 24Kalmar. I höstas klev Mittmedia in som delägare.

– Mittmedia har en teknisk styrka och system som vi kan dra nytta av, säger vd:n Jeanette Lindström.

Läs mer: Satsning på lokaljournalistik samlar 40 nyhetssajter

Kulturnytt har pratat med medieforskaren Elisabeth Stúr vid Mittuniversitetet som menar att behovet av lokala nyheter inte har försvunnit.

Efter år av nedskärningar, bland annat på grund av digitaliseringen, och allt större områden i medieskugga, ser hon ett uppsving för lokal journalistik.

– Många har blivit lämnade på de här medieskuggeplatserna. Där står inte bara läsaren och undrar: Var är mina lokala nyheter? Där står också kommunerna och undrar: Var ska vi lägga ut vår information när det inte längre finns någon som bevakar oss? Så det här är ett led i att försöka få tillbaka lokaljournalistiken, säger hon.

Andreas Norinder är ansvarig utgivare för 24Sverige, som 24Varberg är en del av, tror på den nya sajten. 

– Vi fick ett himla fint genomslag när vi startade 24Halmstad i våras. Så vi kände att det finns potential på västkusten. Varberg känns som en stor stad där det finns mycket att bevaka, säger han. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".