En Iphone med 112.
Under nyårsafton fördubblas antalet onödiga samtal till SOS alarm. Foto: Alexandra Nordwall/SR

Många busringningar till SOS på nyår

1:27 min

Nyårsafton är SOS Alarms mest intensiva period, kring tolvslaget räknar man med drygt 1600 samtal, varav en tredjedel är onödiga.

Under 2017 kom tre miljoner samtal till nödnumret 112. Omkring en tredjedel av samtalen kom från personer som inte var i nöd och 100.000 var rena busringningar.

Under nyårsafton fördubblas antalet samtal vid midnatt jämfört med timmen före. Förra året kom 205 samtal under nyårsnatten från Halland. 

– Vi måste ta höjd för att väldigt många ringer. Många gör ju illa sig men många ringer ju också helt fel, säger Anders Klarmark, presstalesperson på SOS Alarm.  

Vi hade mycket hellre velat lägga tid på de som verkligen behöver hjälp.

Under nyårsafton är det ungefär samma andel onödiga samtal eller busringningar som under alla andra dagar.  

– Eftersom samtalen ökar så dramatiskt kring tolvslaget så är de felaktiga samtalen dramatiskt många.

Vad rör det sig om för slags busringningar? 

– En väldigt vanlig felringning är ''jag har inga pengar på mobilen kan du koppla mig till min kompis eller min mamma'', säger Anders Klarmark.

Fler exempel på busringningar, enligt SOS: 

  • "Koppla mig till polisen, någon har snott min cheeseburgare''
  • "Mina cigaretter är slut. Vet du om det är en ambulans i närheten som kan handla åt mig?"
  • "Kan ni min pinkod till mobilen? Jag har glömt den"
  • "Jag får inte tag på en taxi. Är det någon ambulans på väg mot mitt håll som jag kan lifta med?''
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".