Numret "Halvdant"
1 av 4
Numret "Halvdant", med Linnea Lexfors, Anna Bromée, Andreas Sköld och Lena Petersson. Foto: Bo Håkansson, Bilduppdraget
Numret "Det vattnar sig" med Håkan Runevad och Bernt Bengtsson.
2 av 4
Numret "Det vattnar sig" med Håkan Runevad och Bernt Bengtsson. Foto: Bo Håkansson, Bilduppdraget
Anna Bromee, Linnea Lexfors, Andreas Sköld, Bengt Ivarsson, Bertil Schough, Beppe Wackelin, Lena Petersson, Håkan Runevad, Bernt Bengtsson.
3 av 4
Anna Bromee, Linnea Lexfors, Andreas Sköld, Bengt Ivarsson, Bertil Schough, Beppe Wackelin, Lena Petersson, Håkan Runevad, Bernt Bengtsson. Foto: Bo Håkansson, Bilduppdraget
Nassarna demonstrerar heter det här numret i Falkenbergsrevyn.
4 av 4
Nassarna demonstrerar heter det här numret i Falkenbergsrevyn. Foto: Bo Håkansson, Bilduppdraget

Falkenbergsrevyn rör runt i en fejkad värld

1:40 min

Sveriges största nyårsrevy, Falkenbergsrevyn, har begått sin 21:a premiär. Revyn heter Hittepå - En fejkad revy om världens röra.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Revyn hade premiär på trettondagsafton och ger en snabbgenomgång av 2017 års händelser, snackisar, politiska klavertramp och makthavare med märkliga frisyrer.

Falkenbergsrevyn tar direkt fasta på att den numera är Sveriges största nyårsrevy, som dessutom senare visas på teve.

Revyn öppnar med en svensk kulturgeografilektion, där revygänget visar sig behärska ett tiotal olika dialekter från norr till söder. Vi får ett komiskt persongalleri av landskapstyper, odlade av regionala fördomar.

Den nio personer starka ensemblen är ett erfaret och tryggt gäng. Flertalet har stått på revyscenen under många år. Rösterna är starka och det musikaliska utspelet likaså.

Mitt i strålkastarljuset står Andreas Sköld, som tar en självskriven plats.  Med en makalös mimik och plastik använder Andreas Sköld sin långa, smala kropp och ansikte till att skickligt gestalta rikspolischefen, nazisten och en rad andra typer, med optimal tajming och övertygelse.

Som sång och dansman med frack och hög hatt, sveper han galant upp och ned för trapporna på den vridbara scenen. Allt medan han med dramatisk darr framför den ödesdigra skildringen av Anna Kindberg Batras undergång, till tonerna av Titanic.

Det är i de vassa politiska kommentarerna som Falkenbergsrevyn visar framfötterna. Allt medan artisterna hoppar över till en ny nivå på snurrscenen, betar de av ämnen såsom livspusslet som blir ett lyxpussel,  metoo-uppropet, sommarens snabba ministeravgångar och bristen på BB-platser.

Det är roliga idéer och intressanta uppslag, fast jag saknar de överraskande greppen i sketcherna.

Jag är säkert bortskämd efter att ha sett nästan alla Falkenbergsrevyns upplagor och mina förväntningar är högt ställda.

De infrias i de musikaliska partierna, som trots allt dominerar föreställningen och arrangeras av Bernt Bengtsson, med den djupa basrösten, som också får spelrum.

I stort sett alla på scen hanterar instrument och kan sjunga och vissa har fantastiska röster. Lena Petersson gör oss inte besvikna och musikaliskt hyllar hon såväl den bortgångne Hasse Alfredsson som Gösta Ekman.  

Anna Bromée är med för fjärde året och imponerar med sin förmåga att imitera kända röster. Ny i ensemblen är 24-åriga Linnea Lexfors, som redan gjort sig ett namn hos Eva Rydberg på Fredriksdalsteatern i Helsingborg och när hon visade prov på att imitera Krister Klassons figur Birger, var cirkeln sluten på Falkenbergsscenen.

Samtidigt saknar jag Eva Lotta Bernström. Det är svårt att ersätta hennes självklara uppenbarelse med klockren komisk tajming på scen.

Fast Håkan Runevad, som varit hennes motspelare i många år, är ju kvar. Och med den äran. Han förbluffade oss dessutom med en ny version av sin oefterhärmlige karaktär, fågelskådaren.

Falkenbergsrevyns skärpa ligger i de politiska och komiska kommentarerna. De är pålästa och har vassa texter.

Under revyns två timmar log jag stort, men var är den gamla lekfullheten som ger det överraskade skrattet?

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".