Förbjuden mobiltelefon.
Foto: Nick Näslund/Sveriges Radio.

Experten: Mobilförbud inte rätt väg att gå

3:51 min

Många av landets lärare tycker att ett mobilförbud på skolor är bra. Men Patrik Hernwall, docent i pedagogik, tycker inte att ett förbud är rätt väg att gå.

– Jag tror inte att förbud överhuvudtaget är rätt väg att gå. Det är det väldigt sällan när det gäller beteenden och så, säger Patrik Hernwall till P4 Halland.

Många av P4 Hallands lyssnare har reagerat positivt på nyheten om att Andersbergsskolan i Halmstad har infört mobilförbud. Majoriteten av lärarna i svenska skolan är för ett mobilförbud. Som anledning uppges bland annat elevers koncentration, men också tryggheten i och med att de inte riskerar att bli fotograferade.

– Men jag tror det är jätteviktigt att kolla på vad som är skolans uppdrag och vad skolan är till för, säger Patrik Hernwall.

Han säger att skolans uppgift är att främja barn och unga i deras lärande för att bli  samhällsmedborgare efter skolan. Och där kan mobiltelefonerna vara ett viktigt redskap.

Många säger att mobiler i klassrummen tar bort fokus från undervisningen och bara skapar oordning - är mobilerna inte ett klart problem för en god undervisning? 

– Den goda undervisningen tror jag inte har några problem med det. Jag tror den klarar av ett "småkaotiskt klassrum" också, säger Patrik Hernwall och fortsätter:

– Eleverna ska lära sig hantera en rad olika redskap. Det första redskapet vi behöver är alfabetet. Vi behöver även penna och papper, lära oss hantera matematik och lära oss en del sociala koder för att sedan kunna lära oss ämnesinnehållet.

Och i det sammanhanget så är mobiltelefon ett av de absolut mest kraftfulla redskapen vi har uppfunnit för att stötta olika typer av lärande. Och det redskapet måste vi lära oss hantera snarare än förbjuda.

Patrik Hernwall jämför dagens diskussioner kring mobilförbud i skolan med diskussionerna kring miniräknaren när han själv gick i skolan.

– Jag är besviken för att hela 77 procent av lärarna är positiva till mobilförbud i skolan. Hur tänker de?

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".