Många elever lider av dyslexi

Lärarnas kunskap om dyslexi är dålig i Halmstad. Det visar en rapport som Pedagogiskt resurscentrum gjort. Även om det blivit bättre på senare år så tycker Birgitta Lundqvist som är rektor på Pedagogiskt resurscentrum att skolorna måste börja arbeta mer systematiskt för att upptäcka elever som har läs och skrivsvårigheter för att på så sätt kunna hjälpa eleverna.
På pedagogiskt resurscentrum i halmstad har man sen 1996 jobbat med att få fram kunskap om dyslexi och att hjälpa elever som har problem med skriv och lässvårigheter. Och eftersom 5 till 8 procent av befolkningen har dyslexi förstår man hur viktigt det är att problemet tas på allvar och att kunskapen om handikappet sprids. I dag finns det elever som går ut grundskolan utan att kunna läsa och skriva. Och för dom innebär det avsevärt minskade chanser att klara sig ute i arbetslivet. Men det behöver inte vara så. I bland annat Danmark har man genomfört projekt och satt in resurser tidigt för att hjälpa elever som har läs och skrivsvårigheter. Resultatet därifrån visar att bara två procent av eleverna behöver fortsatt specialundervisning, i vanliga fall är den siffran tolv procent. Och till hösten ska ett liknande projekt genomföras i Halmstad kommun. Birthe Holmqvist jobbar som logoped på pedagogiskt resurscentrum och hon tror att det är en bra investering för kommunen...
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".