Kungsbackas elbilar ska ge tillbaka elkraft

0:47 min

Eldrivna bilar kan fungera som kraftreserv för att lagra energi och få en jämnare förbrukning från elnätet. Nu testas tekniken i Kungsbacka.

Den nya tekniken visas upp på en elbilsmässa i Göteborg nu i helgen.

– De bilar vi har i kommunens fordonsflotta är en outnyttjad batterireserv, säger Christer Lindström, fordonsansvarig, Kungsbacka kommun till kommunens hemsida.

Nyckeln i systemet är en dubbelriktad snabbladdare. Förutom den vanliga laddfunktionen kan laddaren även skicka elektricitet åt andra hållet, från elbilens batterier till laddstolpen och vidare in till en fastighet.

– Ström kan skickas på mikrosekunder, fram och tillbaka, säger Christer Lindström på Kungsbacka kommun till TT Nyhetsbyrån.

När en elbil parkeras vid laddstolpen på kvällen, ger man en instruktion till styrenheten om när bilen kommer att hämtas, exempelvis klockan nio för 30 mils körning.

– Det fungerar i andra länder. Men vi är först i Sverige, enligt vad jag känner till, säger Lindström.

Han hoppas att varje bil kan spara in cirka 10 000 kronor per år i elkostnad. Kungsbacka kommun har omkring 500 fordon, av vilka 140 i dagsläget är eldrivna. Samtidigt är investeringen i teknik inte särskilt dyr.

– När många kommer till jobbet mellan sju och åtta på morgonen och startar grejer går det åt väldigt mycket ström. Då kan man låna ström från bilen för att skära av den toppen i förbrukningen, säger Christer Lindström till TT.