Säkerheten ifrågasätts efter klorgasolyckan

Tågolyckan med klorgasvagnarna utanför Kungsbacka hade inte kunnat undvikas även om inställningen av det automatiska säkerhetssystemet ATC inte gjorts på ett riktigt sätt, och att stoppbocken på sidospåret hade brister.

Det säger man från  Banverket i ett svar på godsbolagets Green Cargos utredning om orsakerna till varför tågsättet spårade ut. Green Cargo menar att olyckan med vagnarna  med klorgas blev allvarligare än nödvändigt på grund av bristerna i säkerhetssystemen.

Enligt vad Banverkets trafiksäkerhetschef i västra Sverige, Carl-Axel Riegnell uppger för GöteborgsPosten hade olyckan aldrig inträffat om lastväxlarna på godståget varit rätt inställda.

- Även om stoppbocken varit riktigt monterad hade det ändå inte fått stopp på det tunga godståget, säger Riegnell

Riegnell tror till och med tror det kan ha varit en fördel att klortåget i stället bromsades upp i leran. Han medger dock det fanns del fel i säkerhetssystemet som inte tagit hänsyn till att spåret lutade vid olycksplatsen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".