Arla Foods går till motoffensiv

Den svensk-danska mejerijätten Arla ska nu försöka återerövra den förlorade marknaden i arabvärlden genom att ta avstånd från Muhammed-teckningarna och skänka pengar till den arabiska hjälporganisationen Röda halvmånen.

I koncernens första kommentar till de omstridda teckningar säger vd:n Peter Tuborgh att Arla självklart tar avstånd från teckningarna i Jyllands-Posten.

Arla förlorar mellan 10 och 12 miljoner kronor varje dag på grund av bojkotten mot företagets produkter i en rad länder i Mellanöstern och Nordafrika.

Som ett sätt att uttrycka respekt också i handling planerar Arla Foods att skänka några ören per varje såld vara i området till hjälporganisationen Röda halvmånen.

Arla Foods deltar också i en stor livsmedelsmässa, som öppnade i Dubai på söndagen. Mässan ger chans till direktkontakt med livsmedelshandlare och distributörer i hela bojkottområdet.

”Det ger oss en möjlighet att i lugn och ro förklara situationen”, säger regiondirektören Jan E Pedersen i koncernens pressmeddelande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".