Ensidig trafikplanering i Halmstad

Halmstads kommun får kritik ännu en gång från Länsstyrelsen för att trafikplaneringen är för kortsiktig och snäv, och inte ser till cyklister, fotgängare och kollektivtrafik. I veckan framfördes de synpunkterna i samband med översiktsplanen för området Söder. Och nu dyker samma kritik upp om Södra infarten

Bygget av Södra infarten innebär att 9 kilometer vägar och gator byggs eller byggs om i sydöstra Halmstad. Vägarna är ritade så att en framtida hamnled lätt kan kopplas på, vare sig den går över eller under Nissan.

I detta stora bygge saknar länsstyrelsen ett helhetsperspektiv på trafiken i kommunen. Enskilda delar görs med inriktning på en hamnled, utan att det finns en heltäckande trafikplan som pekar ut den som bästa alternativet. Det saknas också långsiktig planering för gående och cyklister, och för hur kollektivtrafiken ska bli mer konkurrenskraftig. Södra infarten i nuvarande form skulle också skära av några av järnvägsspåren i industriområdena.

- Det olyckligt eftersom strävan är att få över mer gods på järnvägen, skriver lönsstyrelsen i sitt yttrande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".