Kåserier, melodifestivaler och jazzklassiker

Varför breder den kåserande stilen ut sig i medierna, varför är vi så okritiska till Melodifestivalen, och varför är Louis Armstrong en av historiens största jazzmusiker?

Kåserier, krönikor och kolumner blir allt vanligare i medierna, den kåserande stilen breder ut sig, allt ska kommenteras på ett lite personligt sätt. Det innebär att det också blir allt viktigare att analysera den här kåserande stilen. Det säger Magnus Fernberg som nyligen disputerade vid Institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet med en avhandling om just kåseristilen.

Ingen har väl lyckats undgå att det är Melodifestivaltider nu. Det skrivs mängder av artiklar om det här evenemanget, och de är påfallande ofta okritiska. På 70-talet pratade man om Melodifestivalen i termer av ”ogenerad kommersialism” och ”spekulation i dålig smak”, men idag är det verkligen helt ute att förfasa sig över Melodifestivalen. Vi ringer upp litteraturvetaren Karin Strand i Umeå för att ta reda på varför.

Dessutom inleder vi en ny serie. Under fem veckor ska vi utse historiens fem mest inflytelserika jazzmusiker, och till vår hjälp har vi tagit Erik Kjellberg, professor i musikvetenskap vid Uppsala universitet. Först ut är Louis Armstrong och låten Weatherbird från 1928.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".