1 av 7
Foto: Björn Tunbäck
2 av 7
Xangoflaskor. Foto: Björn Tunbäck
3 av 7
Mangostanfrukt. Foto: Björn Tunbäckl
4 av 7
Nyamko Sabuni. Foto: Pawel Flato
5 av 7
Hemsidan efter Kalibers samtal
6 av 7
Hemsidan före Kalibers samtal
7 av 7

Kaliber 8 april 2007: Juicebluffen

En liten, träig tropisk frukt står i centrum för Kalibers säsongsstart. Den säljs pressad, mald och utspädd till samma literpris som riktig champagne eller 12-årslagrad maltwhisky, och den påstås ha mirakulösa hälsoeffekter.

Kaliber synar frukten, marknadsföringen och pengarna i nätverket bakom säljsuccén. Här kan du läsa reportaget som gjorts av Björn Tunbäck och Håkan Svensson.

Vill du börja med att läsa om bakgrunden till granskningen, metod, urval och andra fakta om vårt arbete - klicka här:

---

Mirakelmedlet

Det låter som det brukar i reklamen. Glada, slagkraftiga, skönsjungande röster i kör: ”Drink Xango for health!”. Och bolaget går längre än så i löftena kring sin produkt: Drick Xango så blir du bra i leder, får hjälp med magen, andningsvägarna – eller kanske rent av mot cancer, sägs det. Xango anser sig ha ett riktigt mirakelmedel – gjort av mangostan, ”drottningen bland frukter”, som den kallas i marknadsföringen.

I höstas kom Xango in på den svenska marknaden på allvar. Kaliber tittar närmare på just den juicen – en av många liknande produkter.

Vi köper juice i hemlighet. Vad får man som köpare höra? Dessutom försöker vi själva göra juice.

Själva säger Xango att de växer snabbare i Sverige än de gjorde i USA och att de kommit upp i en omsättning på 7 miljoner kronor på den svenska marknaden och att 2500 personer är med i nätverket redan.  I hela världen är det 650 000 människor.

Vi besöker ett Xangomöte

2 februari var Xangos försäljningschef för Europa, Travis Martin, i Göteborg och träffade närmare tvåhundra personer på Svenska Mässan. En fin möteslokal. Närmare 200 i lokalen. Publiken är blandad. Några är uppklädda med blusar, dräkt eller slips. Kanske lite fler kvinnor än män i bänkraderna.

Det är ett öppet möte. Kaliber såg om det på nätet, men de flesta är där för att de blivit inbjudna av någon bekant – för det är ju så nätverken fungerar. Mun till mun metoden. Kaliber är där med dold mikrofon.

- Ikväll skall vi prata om ett företag, en frukt och en molekyl. Och vi skall berätta en historia – för det är berättelserna som visar vilka vi är, säger Travis Martin som är välklippt och välskräddad. Han är Xangos Brad Pitt som hans kollega säger från podiet.

Energiskt går Travis Martin runt på scenen, visar bilder och pratar i korta snabba fraser om hur bra Xango är. Det riktigt hamrar han in i oss:

- Med Xango har vi ett namn. Och vi har en historia, för när folk tänker på mangostan tänker de på vaddå? utropar Travis.

- Xango, säger några.

- Bra!, säger Travis, Vem sa det? Jaså du Kerstin, då skall du få något av mig. Under kvällen kliver Travis Martin då och då ner i publiken och delar ut småbelöningar som nyckelringar till den som är alert.

Travis Martin berättar att hans bror som är tandläkare bara fnös åt honom när han började på Xango och talade om hur nyttig juicen är tack vare att mangostan innehåller en grupp ämnen kallade xantoner.

- Men titta på den vetenskapliga databasen Pubmed, uppmanade Travis sin bror - och oss. Där finns massor av vetenskapliga artiklar om mangostan och xantonerna.

Och så visar han en textskylt därframme om alla effekter xantonerna har enligt forskningen.

De bibehåller tarmens hälsa. De neutraliserar fria radikaler. De hjälper andningssystemet. De stödjer ledfunktioner. De jobbar emot mindre muskelsmärta som man fått vid träning. De stärker immunförsvaret… immunsystemet.

Hemsidorna lovar runt

Och på olika hemsidor, både i Sverige och utomlands, finns massor av exempel på hur folk blivit friska tack vare Xango.  Sidan Mangostanjuice.com görs av en av Xangos oberoende distributörer i Uppsala. Där kan man hitta länkar till amerikanska vittnesmål och läsa svenskars:

EVA: Jag har whiplash sedan tio år och är sjukpensionär sedan 2002 och har även struma sedan 1991. Jag började med mangostanjuicen en fredag för 3-4 veckor sedan och jag är otroligt förvånad på den snabba inverkan. Redan första dagen så blev jag jättepigg.

DANA: Jag fick direkt resultat. Jag är piggare och mina leder mindre svullna.

MARIT: Jag har haft hård mage sedan jag var barn och besökt toaletten bara en gång per vecka, ibland två. Efter att ha börjat med Xango har jag blivit mycket bättre i magen och nu besöker jag toa varje till varannan dag.

Och från den svenska sidan mangostanjuice.com kunde man  - i varje fall i tills Kaliber började ställa frågor om den - klicka sig vidare till en amerikansk sida som beskriver hur mangostan kan bota magcancer, tarmcancer, Alzheimer, blindtarmsinflammation, Crohns sjukdom, ledgångsreumatism, inflammationer och fibromyalgi. Där vittnar också amerikaner om hur de blivit friska av juicen.

Och det är ju berättelserna som bär fram Xango, som Travis Martin sa på mötet.

Olustig ”hallelujastämning”

Xango har hållit sådana möten i bland annat Stockholm, Göteborg och Helsingborg. Där blev Anna medlockad av en entusiastisk väninna.

- Ja hon hade besvär med sin mage och tyckte att den fungerade jättebra.

- Och då tänkte du att den kanske kunde hjälpa dig också.

- Ja jag har gått på lite olika mediciner genom åren och då tänkte jag att det kunde ju vara helt ofarligt att testa lite grand i alla fall.

Anna köpte två flaskor och följde med på ett möte av samma typ som det Kaliber gick på.

- Det var några från Amerika som kom och skulle berätta om det här. Och de höjde den till skyarna, berättade var den kom ifrån, hur det hade byggts upp hela industrin. Och sen, ja… så handlade det ju om att värva medlemmar som kan tänka sig att sälja den här då. Då tyckte jag att det blev lite olustigt. Jag gick mitt i.

- Hur mycket pratade man då om juicens effekter?

- Väldigt mycket faktiskt. Nästan så att det blev lite långtråkigt till slut. Den skulle vara bra mot i princip allt. ”Slopa alla läkemedel”... och så skulle det här ersätta…

- Man talar tom om att den skulle kunna bota cancer. Var det något som nämndes under det här mötet?

- Ordet cancer nämndes en gång, men inte så att de sa att det botade, men det nämndes.

- Sen kom de då till det här kapitlet där du så småningom lämnade salen, men det var det här med att man kunde tjäna pengar. Vad kändes obehagligt när de började prata om det?

- För det första hade jag gått dit för att få information. För det andra var jag inte ett dugg intresserad av att sälja det här över huvudtaget. Men det blev till slut lite, ja, hallelujastämning över det.

- Om du hade sett det här ute i butiken 350 kronor, som botar… ger dig en möjlighet att bli bra i magen. Skulle du gått och köpt den då?

- Nej det hade jag inte gjort. Då hade jag ju bara kunnat läsa på flaskan, men när någon liksom talar varmt för det, då blir man ju mer påverkbar. Men jag hade aldrig köpt den ute för det priset. Det hade jag inte.

Möte med svensk förgrundsfigur

Och det är inte bara på stormötena juicen hårdlanseras. När vi själva köper juice med får vi också höra berättelser om hur bra den är. Vi stämmer träff på ett kafé, med Rosemarie Larsson som sitter i toppen på det svenska Xangonätverket. Samtalet spelas in med dold mikrofon och Rosemarie Larsson berättar hur hennes hennes psoriasis blivit mycket bättre

- Jag kan berätta vad som har hänt mig då.

- Ja.

- Det här med mitt eksem och så. Jag kan ju gå med kortärmade tröjor igen. Det var helt otänktbart.

- För du har haft eksem, mycket?

- Ja psoriasis. Ja det har jag haft

Också hennes hälsporre och svullna knä har blivit bättre säger hon. Och hennes familj blir knappt förkyld längre heller.

- Sen ser vi ju just detta med förkylningar och allting sånt. Hur vissa kanske ligger och är sjuka mycket. Så drar det…antingen får vi det inte alls eller så drar det förbi väldigt, väldigt snabbt.

- Du menar att i din familj, ni blir inte förkylda?

- Ja, den stärker immunförsvaret.

Vi frågar forskarna

Både på mötena och olika hemsidor – även bolagets officiella – pekar man på all forskning kring mangostan och de verksamma ämnena i frukten, xantonerna. För xantonerna har visat sig ha effekt mot både mot olika bakterier, virus, cancerceller, på inflammationsprocessen – i försök. Men kliniska studier för att se om det fungerar på människa, saknas.

Bland annat hänvisas till det amerikanska jordbruksdepartementets bas för växtkemi. Den sköts av dr James Duke och han säger att sådana effekter hittar man för alla möjliga frukter:

- Tittar du i databasen kommer du att se att all frukt innehåller ämnen som verkar mot bakterier, mot virus, mot ledbesvär eller mot cancer. Men frågan är om de innehåller tillräckligt stora mängder. Svaret är i allmänhet nej, säger James Duke som inte tycker om att Xango hänvisar till honom. Och jämför du med tex äpplen, grapefrukt eller granatäpplen så är inte mangostan på något sätt en superstjärna.

Liz Williamson är professor vid universitetet i Reading, och anlitas av brittiska regeringen för att bedöma växters medicinska värde. Vi tittar på Xangos egen hemsida och på de vetenskapliga artiklar de refererar till där.

- De försöker ge ett intryck av att det ligger mycket forskning bakom påståendena om Xango, säger professor Williamson. På Xangos sida finns en lista med vetenskapliga artiklar, men nära nog alla är värdelösa, säger hon. De är inte fackgranskade och kommer från tidskrifter utan större tyngd.

Precis som James Duke säger hon att frukt och grönsaker är nyttiga, men det är inget särskilt med Xango.

Matt och ilsk

Docent Ellen Vinge vid Lunds universitet är läkare och farmakolog dvs inriktad på läkemedelsfrågor. Även hon pekar på att forskningsresultaten om mangostan inte gäller människa. Hon blir mer skeptisk av att mangostanjuice påstås hjälpa mot alla möjliga sjukdomar.

- Det är väl kanske snarare så att ju mer effekter som man påstår om det  ju mindre tror man på det som läkare. Utan det här är nog försäljningsargument.

- Ur rent vetenskaplig synvinkel, varför är det inte troligt att det slår mot så många?

- Därför att det ofta är så olika mekanismer i detta så att det är svårt att få ihop det under en enda verkningsmekanism.

Och att Xango på möten eller hemsidor påstås hjälpa mot allvarliga sjukdomar som cancer får Ellen Vinge att reagera.

- Jag blir alldeles matt och sen blir jag ilsk. Och sen tänker jag att nu är det återigen människor som tror på detta och som sätter sitt hopp till detta och som kanske inte kommer till sjukvården som de skall.

Cancersjuk hoppades förgäves

Just ett cancerfall har Kaliber kommit kontakt med. En cancersjuk person började dricka Xango. Efter ett antal månader visade det sig inte ha någon effekt. Cancern hade spritt sig. Besvikelsen blev stor. Ingen vill vara med i radio som det nu är.

Att den som är sjuk vill ta alla chanser att bli frisk är förstås varken konstigt eller fel. Men frågan som infinner sig är vem som tjänar på det när nu juicen är så dyr, 3-400 kronor för en flaska.

Vi gör egen juice

Vi köper oss lite egen mangostan för 10 kronor styck. Och försöker få till en mangostanjuice hemma med mortel, matberedare och mixer.

I skalet sitter det nyttiga, men det smakar bittert och illa. I Xangojuicen finns förutom mangostan, druvor, päron, äpplen, blåbär och en del annat. Om inte annat så döljer det den bittra smaken. Vi lägger i ett päron och tar två teskedar i ett halvt glas juice, för att se vad som händer.

- Ja, det var det ju inget fel på, recenserar Kalibers reporter sin hemmagjorda Xangojuice.

I den ingick alltså en mangostanfrukt för 10 kronor, en banan, ett päron och en skvätt apelsinjuice. Men flaskorna med Xango vi köpte kostade alltså 375 kronor. Det är dyrt, fast Xango lockar inte bara med hälsa utan även med pengar.

Nätverket

”It takes two to tango, and it takes three to Xango” sägs det om och om igen i företagets reklamjinglar.

Ja, man bör vara tre på Xango. Det återkommer på mötena och i bolagets informationsfilmer. Det är så man tjänar pengar. Värva tre bekanta som också börjar köpa juice så får du procent på det de köper från Xango. Sen hjälper du dem att i sin tur värva tre personer vardera så får du procent också på det de köper också. Och du tjänar på alla köp nio nivåer ner. Till slut får du procent på 1000-tals beställningar.

Grundaren besöker Sverige

Joe Morton startade Xango tillsammans med sin bror Gordon och några till. Det är de som äger företaget. Joe kallas Ironman Joe på bolagets hemsida. Järnmannen Joe. Gordons smeknamn är Super G.

2 mars kommer Joe Morton till Göteborg. Den här gången är salen större. Där står två rejäla buketter med laxfärgade rosor på podiet. I champagnekylare står flaskor med Xango så att vi kan få smaka. Och precis som på det förra mötet hyllas de som lyckats med sina Xangoaffärer.

- Nu sitter några av er där, säger Joe Morton, och tänker att ni inte skulle klara av det. Också berättar han en framgångssaga som både innehåller ekonomisk framgång - och ett tillfrisknande. Den handlar om den ensamstående mamman i Michigan vars chef gav henne sparken när hon ville börja sälja Xango. Inte nog med det, samtidigt fick hon också diagnosen cancer. Men nu, säger Joe Morton, är hennes hälsa stark igen och hon tjänar mer pengar än sin dåvarande chef – och det är sådana historier som håller honom igång, säger han.

Men här gör Joe Morton fel – han precis som Rosemarie Larsson förut. Man får inte säga att folk blir friska från det ena eller andra utan att ha gediget vetenskapligt underlag för det. Varken i Sverige eller i USA.

Svensk hemsida ändrar utseende

Och det gäller också för hemsidan från Uppsala vi berättade om, med vittnesmål om allt från blodtryck och förstoppning till svullna leder och struma som gått bort tack vare juicen, så Kaliber ringer Xangoförsäljaren som driver den.

Samtalet bryts och sedan går det inte att ringa på hela kvällen. Och framemot 23-tiden börjar det hända saker på hemsidan.

Plötsligt läggs det ut texter med förbehåll som inte funnits där förut. Med feta orangea bokstäver står ”OBS Det finns ingen publicerad vetenskaplig forskning på Xangojuicen.” Eller att du inte skall gå vidare förrän du förstått och nästa dag vill hemsidesägaren inte prata mer om saken.

Nästa dag når vi mannen bakom sidan.

- Ja, jag vill inte ställa upp i någon intervju

- Men du lägger ju ändå ut en massa information på sidan ju.

- Jo, men jag vill inte ställa upp på någon intervju. Tack.

- Varför ändrade du på sidan igår?

(Klick)

Återförsäljaren till svars

Och när vi ber Rosemarie Larsson om en intervju säger hon att hon jobbar för att följa Xangos regler om att man inte får berätta historier om hur någon blivit friskare av juicen. Om sig själv vill hon berätta men ingen annan. Ändå sa hon ju hur hennes familj numera slapp förkylningar tack vare juicen.

- Ja, jag kan ju säga att det är så. I varje fall för egen del är det så, nu eftersom jag vet att du spelar in, kan jag säga att det är så (skratt), så kan jag garantera att det är min egen personliga uppfattning att det är så för egen del. Ja.

- Även om du på kaféet sa att det gällde för hela familjen...

- Var det så?

- Ja.

(Tyst)

- Vad tänker du om det?

- Vaddå?

- Vad tänker du om det?

- Ingen åsikt just nu

- Ångrar du på något vis att du sade så?

- Jag ångrar vaddå för något?

- Att du sade att det hjälpte hela familjen.

- Jag har ingen åsikt om det.

Samtal med toppmannen

Vad säger då Joe Morton. Han är tillbaka på huvudkontoret i Utah i USA. Under intervjun har han med sig både chefen för PR-avdelningen och en pressinformatör så de sitter vid en högtalartelefon.

Och så fort frågorna gäller hur de ser på alla fallbeskrivningar och påståenden om medicinska effekter på olika hemsidor – som Xangoförsäljarens i Uppsala - tar PR-chefen Bob Freeze över.

- Vi arbetar hårt med att stoppa påståenden om att juicen botar något både i vårt eget material och på försäljarnas hemsidor, säger Bob Freeze, och bortsett från om man talar om sig själv stödjer de inte att någon berättar om människor som blivit friska. Det håller de koll på.

Men var det inte just det Joe Morton gjorde när han berättade om den framgångsrika och friska kvinnan i Michigan som när hon började sälja juicen hade haft både sin chef och en cancerdiagnos emot sig?

”Kvinnan hade cancer. Nu är hennes hälsa god”, sa Joe Morton i Göteborg. Nu känns han inte vid det. Men tycker han inte han gick över gränsen för Xangos egna regler då? PR-chefen griper in.

- Jag tror Herr Morton delade med sig av en historia. Jag tycker inte det handlar om att vara på rätt eller fel sida.

- Men du sa ju att ingen får använda sig av andras historier, att det var bolagets förhållningsregler, så det låter ju lite underligt, eller hur?

- Tja, det är din tolkning. Jag är ledsen, men Herr Morton måste gå nu. Tack för visat intresse.

Xangos vänner

Xango är inte den första juicen som säljs med den här typen av påstående. Tidigare i år berättade radioprogrammet P1 Konsument om Noni-jucen som marknadsförs och säljs på näst intill exakt samma sätt som Xango och nyligen lanserade Xango en ny undergörande juice en juice som är mycket lik en juice som heter Vemma och som också den sägs ha undergörande effekter på de flesta sjukdomar och krämpor.

I USA har Xango fått kritik för att juicens påstås hjälpa mot allehanda sjukdomar. Deras livs och läkemedelsverk, FDA, har ifrågasatt det. Men vad gör de svenska myndigheterna?

Myndigheterna visste inget

Vi kontaktar konsumentverket och Läkemedelsverket. De visar sig inte ha någon aning om att Xango finns förrän vi ringer. Professor Björn Beerman vid läkemedelsverket tar fram hemsidan från Uppsala med alla vittnesmål från människor som skall ha blivit friska, och listor över alla sjukdomar juicen kan hjälpa mot. Han läser och säger sedan att:

- Slutsatserna av hela det här paketet är att jag anser att man måste tolka det här som att man marknadsför detta på ett sätt som gör att det ska klassificeras som ett läkemedel.

Och läkemedel får man inte sälja utan omfattande undersökningar som visar att de fungerar – och att de fungerar på människor och inte bara i försök. Att de bakom Uppsalasidan kastade sig in och ändrade den sedan Kaliber ringt och lade in varningstexter om att det inte finns vetenskapliga tester på juicen ändrar inget för Björn Beerman.

- Såna så kallade disclaimers har inget med saken att göra. Produkten kopplas till påståenden och broschyrer på hemsidan, det är ju ingen tillfällighet.

Xango säger att juicen är ett livsmedel. Men det håller inte Björn Beerman med om. Det är ett läkemedel och nu skall verket ta sig an ärendet.

- Ja, vi blev uppmärksammade på den här produkten av dig för några dagar sedan och det har lett har lett till att vi tar upp det här. Och det är väl 99% att vi klassar det som ett läkemedel.

Likadant sa Björn Beerman tidigare i år när programmet P1-konsument uppmärksammade en annan juice - Noni - som säljs på samma sätt som Xango. Men det ledde inte till så mycket.

- Där försvann ju allting från hemsidan faktiskt så att det fanns ingenting kvar att gå på, säger Beerman.

Och Nonijuicen säljs fortfarande. Och även om informationen på den utpekade hemsidan togs bort finns samma information på andra svenska sidor om Noni. Läkemedelsverket kom inte längre den gången.

Konsumentverket har svårt ingripa

Konsumentverket som skall se till att marknadsföringen är korrekt och håller vad den lovar. Men det är svårt när det gäller varor som säljs på nätet och i nätverk säger Mattias Grundström jurist på konsumentverket.

- Det är väldigt svårt att ingripa mot marknadsföring som sker från mun till mun eller via nätverk. Det kan ju vara ett företag utanför EU, och våra möjligheter att få en dom verkställd i det landet är naturligtvis extremt små.

I Danmark går myndigheterna hårdare fram. Där sköts det av deras livsmedelsverk och läkemedelsverk tillsammans. I en gemensam grupp avgör de vem som skall ta frågan. Och med en hemsida som den från Uppsala skulle det gå fort säger juristen Iben Brinkland när hon tittat på den.

- Ett par dagar.

- Det går så fort?

- Ja, för vi har ett mycket intensivt samarbete kring detta.

Inom ett par dagar skulle sidan alltså vara stängd. För det gäller att agera snabbt, säger Iben Brinkland. Annars skulle sidan tas bort eller döljas för myndigheterna. Och det kan bli 10-20 000 kronor i böter för dem som ligger bakom sidan.

Mattias Grundström, jurist på det svenska konsumentverket, känner väl till den danska metoden. Han säger att Danmark har en strängare livsmedelslagstiftning än vad vi har.

- De har mycket skarpare sanktionsmöjligheter att ta till på en gång, det saknar vi på den här sidan sundet.

Björn Beerman på Läkemedelsverket vill också kunna sätta mera kraft bakom sitt agerande. Straffen räcker inte nu.

- Ett problem är att vi kan bara komma med ett förbudsföreläggande. Struntar företaget i det polisanmäler vi dem, men tyvärr nedprioriteras sådana ärenden. Narkotikahandeln går före.

- Krävs det då ändrad lagstiftning?

- Ja, det som krävs är framförallt hårdare straff för den här typen av verksamhet.

Reportrar: Björn Tunbäck och Håkan Svensson.

Konsumentminister Nyamko Sabuni frågades ut i Kaliber av programledaren Kristina Hedberg:

-------------------

Uppföljningar och konsekvenser

Dagen efter Kalibers program om Xango följdes nyheten upp med ett reportage i P1-morgon om pyramidspel.

Hör reportaget och studiointervjun här:

Hör hela Kalibers intervju med Xangos PR-ansvarige här:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista