1 av 11
Bild: Anna Jaktén
2 av 11
Anna Jaktén. Foto: Emma Andrea
3 av 11
Sara Widman. Bild: Siba
4 av 11
Anders Appelqvist. Vd Elektronikbranschen
5 av 11
Niklas Forslund. Bild: Jukka Tuominen
6 av 11
Bild: Anna Jaktén
7 av 11
Bild: Anna Jaktén
8 av 11
Bild: Anna Jaktén
9 av 11
Bild: Anna Jaktén
10 av 11
Bild: Anna Jaktén
11 av 11
Bild: Anna Jaktén

Kaliber 11 maj 2008: Skrönor, halvsanningar och påhitt - vi granskar tv-säljarnas argument

När en försäljare ska argumentera för två olika varor samtidigt - då kan det bli riktigt konstigt!

Kaliber granskar vad som händer när hemelektronikbutikerna säljer både tv-apparater - och försäkringar.

Vi har testat sanningshalten och kunskapen i femtio butiker - och hittat en hel del kunskap - men framför allt skrönor, halvsanningar, höftningar och rena påhitt.

---------------------------------------------------

Här följer först några citat om ämnet Kaliber granskar:

”Jag tycker inte heller att det är ett bra argument att man ska sälja en vara som man samtidigt talar om att den går sönder”

”Jag tycker att hela situationen är både absurd och konstig”

Absurt och konstigt. Så beskrivs det Kaliber ska granska idag. För den som säljer någonting brukar hävda att det är en jättebra produkt. Hållbar, snygg, fin kvalité.

Mycket kan bli fel

Med försäljare av hemelektronik – som tv - är det ofta precis tvärt om:

”Ny teknik, det är ju det. Det är synd och säga men det är mycket som kan bli fel. Det är mycket grejer i den, det är mycket som kan bli fel.”

” Tyvärr är det så att saker håller inte så länge idag. Jag är hemskt ledsen att säga det.

Kaliber idag handlar om försäkringar för hemelektronik.

Vi har besökt femtio butiker och sagt att vi vill köpa en platt-tv. Vi spelar in samtalen utan att säljarna vet om det. Inte för att peka ut enskilda säljare, utan för att tydligt dokumentera. I det här programmet ska vi visa hur två tredjedelar av säljarna ger vilseledande information till kunderna när de säljer sådana här försäkringar.

Om du klickar på länken precis här nedanför kan du läsa hela Kalibers undersökning. Den rör femtio butiker och finns här i form av tre excel-blad.

Oturliga olyckor, oförståliga fel

Men vi börjar inte där. Utan i det absurda och konstiga. Och lite komiska. Vi ser det först när vi besökt alla de femtio butikerna och ställer samman vårt material.

” Uppfattar du att de håller bra annars... eller kommer det in människor varje dag med trasiga tv-apparater? Det händer varje dag, absolut. Absolut gör det det.”

”Det har tyvärr varit mycket, mycket mer problem med de platta än med de gamla. Det här med pixelfel till exempel.”

”Plasma-tv är känsliga, de får till exempel aldrig ligga ner. De måste alltid stå upp. Annars blir panelen konstig. Och sedan kan bilden bränna in om man har samma bild länge, om man till exempel somnar med en testbild så kan den bränna in.”

Bilden vi får från säljare är att det inte finns någon ände på riskerna för oturliga olyckor och oförståliga tekniska fel. Man kan ju tycka att en tv ska hålla, säger en försäljare, men håller den inte – ja, då har man helt enkelt bränt tio tusen.

”Det är så mycket teknik bakom en platt-tv idag om man jämför med bildrörs-tv.”

”Det kan ju hända vad som helst. En kund skulle hänga den på väggen och så bara - popp - tippade den ner. Eller om man har barn eller nånting då blir det ännu värre.”

Jättemycket jättekrångligt jättedyrt

Tv-apparater är oprövade, lynniga och känsliga är bilden som säljarna ger. Det är en massa oförstålig teknik inuti som kan gå sönder. Det är strömspikar, installationsproblem, drag och fuktskador, komponent-fel. Färgen kan flyta ut, färgpunkter dö, bilder delas, svarta streck kan långsamt äta sig in över skärmen. Barn kan kasta in leksaksbilar, hundar äta upp fjärrkonstrollen, öl spillas, väggfästen släppa. Det är helt enkelt jättemycket jättekrångligt och jättedyrt som kan hända med en tv.

Och det säger alltså dom som vill sälja den.

Att sälja två saker samtidigt

Detta är det som är den absurda och konstiga effekten när elbranschen i Sverige säljer två helt olika saker. Samtidigt. Apparater och försäkringar. Det är den kombinationen Kaliber handlar om idag och vi har gett oss ut på en resa för att granska den.

Kaliber besöker som kunder femtio butiker för hemelektronik i södra Sverige. Vi reser från stad till stad – Malmö, Lund, Linköping, Norrköping, Stockholm, Örebro, Göteborg, Jönköping, Halmstad. Vi ställer frågor till försäljare hos alla de stora elektronikkedjorna – och i mindre butiker.

Vi gör det för att ta reda på vad försäljarna säger om garantier, försäkringar och vilken trygghet den som köper en tv har – om den går sönder.

Vi får höra överdrifter, småljug, underdrifter, höftningar, felaktigheter, rena osanningar – men också sakliga försäljare som svarar ärligt och kunnigt på våra frågor. Du får följa vår resa genom det här programmet.

Några med koll

Här kan du läsa ett par citat från försäljare med rätt bra koll!

”Du har ett års garanti och två års reklamationsrätt. Alltså tre år - men mot slutet är bevisbördan kundens. Det är en lite luddig lag egentligen, konsumentköpslagen. Kunden ska bevisa att felet fanns från början. Men så länge det är under tre år så brukar vi reparera tv:n. Garantin och reklamationen rör inre fel i tv:n. Vi har en försäkring också som rör mer yttre fel, som att du råkar dansa in i den på en fest.”

”Du har ett års garanti och sedan har du reklamationsfrist. Det är bra för kunden - tre år. Men då ska det vara ett problem som funnits från första dagen. Men reglerna går isär lite. Konsumentköpslagen är rätt så hård mot oss, men den är rätt så hård mot kunderna med. Om det blir svart i rutan efter 1,5 år? Är det ett fel på en komponent, det kan ju vara ett tillverkningsfel, då är det inget problem. Men är det nåt av yttre påverkan - strömspik, åska - nåt som du eller elfel har orsakat - då får du stå för det.”

Och mindre bra koll

Här kan du läsa några citat från försäljare med lite mindre bra koll!

”Och om det bara blir svart i rutan efter ett år och jag inte har en försäkring? Då är det kört. Då kan du lämna den till service, men det är du som betalar!”

”Om jag inte köper försäkring och den går sönder efter garantin? Då är det kört. Det finns reklamationsrätt, men då måste du bevisa att det varit fel på tv:n från första dagen. Är det svårt? Det är jättesvårt. Du måste komma med egna bevis.”

”Du har ett års garanti på alla. Så om det blir svart i rutan efter ett och ett halvt? Då kan du inte göra nånting. Ingenting.”

Många vill köpa

Alla femtio säljare vi talar med vill sälja försäkringar. På några år har det som brukar kallas tilläggsförsäkringar blivit en självklar del i butiker som Siba, Onoff, Expert och Elgiganten. Oavsett om du köper en dammsugare, en soda stream eller en platt-tv. Det är inte alltid tilläggsförsäkringarna kallas just bara försäkringar, även om de rent formellt är det. Ute i butikerna kallas de trygghetsavtal, plusförsäkring, serviceavtal, plusgaranti, garantiplusförsäkring eller trygghetsförsäkring.

De har lite olika innebörd, men varar i tre eller fem år. Om en platt-tv kostar 10 000 – så kostar försäkringen oftast mellan 1000 och 1500.

Och kunderna vill köpa dom.

En fullastad kundvagn körs ut från elektronikbutiken. Diler och Sia lastar in kaffebryggare, brödrost, vattenkokare, dammsugare och mikro i bakluckan.

- Jag har köpt en försäkring till mikrovågsugnen. Det skulle i såna fall täcka under tre år om den skulle gå sönder. De skulle stå för det.

Varför valde du att köpa en försäkring?

- Det känns tryggt, jag vet inte. Man är rädd att den skulle gå sönder och sen är det ingen som står för det.

Men om man köper en grej för två tusen ska man inte kunna byta ut den ändå om den går sönder?

- Ja om den går sönder, men som de brukar säga att det gäller i tre år, den vanliga garantin är bara ett år.

Ja, kunderna vill köpa. Och företagen vill sälja. Kedjor för hemelektronik har startat egna försäkringsbolag. Men bland dom som jobbar med konsumentfrågor finns kritik.

Gunnar Olsson är chef för Konsumenternas försäkringsbyrå:

Konsumenternas försäkringsbyrå har kontor i centrala Stockholm. Det är en fristående rådgivning – som ska ge objektiv information. Bakom står Konsumentverket, Finansinspektionen och Sveriges försäkringsförbund.

- Man säljer någonting som i och för sig kan vara bra, men konsumenterna har ju redan det här skyddet via konsumentköplagen. Och även via garantier från tillverkaren. Man kan också ha det via hemförsäkringen, en annan produkt som de flesta har. Och har man dessutom en allrisk så är nyttan av de här produkterna väldigt, väldigt begränsade.

Får man sälja någonting som kunden redan har?

- Ja, det finns ju egentligen inget förbud mot det. Man kan sälja två bilförsäkringar, två hemförsäkringar. Däremot ska man naturligtvis informera kunderna på ett korrekt sätt om vilket skydd de redan har. Där finns naturligtvis ett ansvar att marknadsföra på ett riktigt sätt. Annars skulle det förstås strida mot marknadsföringslagen till exempel. Så visst finns det ett ansvar för säljarna att vara korrekta.

Prov i fyra ämnen

Så hur korrekta är säljarna? Som kunder – utan att de vet - ställer vi dom på prov inom fyra områden. Det är dom områden som Gunnar Olsson nyss gick igenom.

  • reklamationsrätten
  • vad som gäller i tilläggsförsäkringen dom vill sälja
  • vad som gäller i hemförsäkringen
  • vilka garantier som redan finns från butik och tillverkare.

Vi återkommer till Gunnar Olsson senare, som ska hjälpa oss att tolka och värdera det som de femtio säljarna i vår undersökning säger.

Skägget i brevlådan

Ut i butikerna. Säger säljarna det som är sant? Vi börjar med reklamationsrätten. Det här är det som är sant:

I Sverige har den som köper något tre års reklamationsrätt för ursprungliga fel, alltså fel som fanns från början, till exempel som en teknisk svaghet. Det står i Konsumentköplagen. Det betyder att den som säljer varan ska laga den eller byta ut den om den går sönder inom tre år – och det inte är du själv som tagit sönder den. Beviskraven för vad som ska ses som ursprungsfel är låga. Om det till exempel blir helt svart i rutan på en tv efter ett par år – så är det med stor sannolikhet ett reklamationsfel och tv:n ska bytas ut utan kostnad.

”Om man inte har det här avtalet? Då är det ett års garanti, sedan har du inte mer. Och om den går sönder efter två år? Ja, då kan jag inte göra nånting. Om det blir svart i rutan efter ett och ett halvt år? Då kan jag inte göra något. Då är jag hjälplös tyvärr.”

”Om det bara blir svart i rutan efter två år? Ja, då står man där med skägget i brevlådan.”

Om det bara blir svart i rutan efter garanti-tiden – då står du där med skägget i brevlådan. Då kan jag inte hjälpa dig tyvärr – säger de här. Och inte bara dom.

”Då gäller i princip ingenting.”

”Då är det kört.”

” Ja, då är det jobbigt.”

Två av tre försäljare i vår undersökning ger vilseledande information kunden om reklamationsrätten. Eller ingen alls – trots flera frågor. Vi vet inte om dom luras medvetet – eller om de själva inte kan. Kunden utmålas som helt rättslös om vi inte betalar extra för ett skydd. Vi erbjuds att köpa förlängda garantier och försäkringar för ursprungsfel. Alltså det vi redan äger enligt svensk lag.

Vet de vad de säljer?

Vi åker vidare. Vad säger säljarna om den egna försäkringen?Vet dom vad det är för nåt dom säljer? Bryr de sig om att gå igenom med kunden vad det är som gäller? Det här är det som gäller:

Försäkringsavtalen skiljer sig kraftigt. Vi jämför det säjaren säger och det som står i försäkringsavtalen. Flera försäkringar kan bara användas en gång. Han du fått din tv utbytt måste du alltså köpa en ny försäkring. Sibas försäkring täcker exempelvis inte om en väggmoterad tv faller ner. Mediamarkt och Expert säljer en slags förlängd garanti för ursprungsfel – alltså det du redan äger enligt konsumentköplagen. Men du kan köpa fem år istället för de tre du har. Det du betalar kanske tusen kronor för är alltså extra reklamationsrätt år fyra och fem. Och möjligen mindre krångel för att få rätt.

”Den täcker allting. Absolut allting.”

Ett tiotal säljare säger precis som den här – att försäkringen absolut täcker allt. Det är inte sant.

En tredjedel av säljarna i vår undersökning ger gravt felaktig information om den egna försäkringen. Två tredjedelar får godkänt. De ger någotsånär – eller helt korrekt information. En säljare av femtio får väl godkänt – på Elgiganten i Varberg gör säljaren det som borde vara självklart för alla – plockar fram villkoren och visar det finstilta.

20, 40 eller 70 procent?

Det tredje området vi kontrollerar – hemförsäkringen? Det skydd dom flesta redan har. Så här är det:

Hemförsäkringen har självrisk och värdet räknas ner när varan blir äldre. De större bolagens självrisker ligger på mellan 1000 och 1500. Inget försäkringsbolag räknar av värdeminskning första året, bara ett har värdeminskning år två. För alla de andra är det först därefter som värdet börjar räknas ner.

”Efter ett år har du en självrisk på 1500 spänn. Och 40 procent i värdeminskning och 500 av på tv:n”

”Mellan 1500 och 3000 i självrisk.”

”Självrisk och så skalar hemförsäkringen bort 40 % av värdet direkt, om du köper en tv för 12 000 blir det 4000 i värdeminskning omgående.”

”Självrisk minst 1500, värdeminskning 20 % första året, 37 % andra året. Betyder halva summan bort när tv:n är två år”

”De har alltid 20 % till 40 % värdeminskning per år. Om du köper en tv för 10000, så är det värd 6000 hos dom efter ett år.”

”Självrisk 1500, på vissa bolag drar de av 70 % i värdeminskning efter bara ett år.”

Tvärsäkert - och helt olika

Majoriteten av säljarna uttalar sig tvärsäkert om vad som gäller i hemförsäkringen. Men det de säger tvärsäkert är helt olika saker:

”1500 - 2000 i självrisk, sen skrivs värdet ner så fort du kommer ut ur butiken.”

”Först 35% från dag ett, sedan 20 % per år”

”Självrisk 1000-1500, värdeminskning är alltid 35 % per år oavsett försäkringsbolag. Värdeminskningen börjar redan efter ett halvår.”

”1500 i självrisk, värdeminskning 20 % per år, vissa från början. Direkt? Ja, typ efter alla pappersarbetena. Kostar tv:n 10 får du 8 av dom.”

”1500-1800 i självrisk, efter ett år - inte alltid - har du 40 % i värdeminskning. Ska du ha upp den på väggen? Då är det bara vårt bolag som bryr sig.”

Det finns lika många svar som vad det finns säljare. Flera säger att i hemförsäkringen räknas en stor del av värdet av direkt när du går ut ur butiken.

Men det finns också en handfull som säger det som är rimligt – stressa inte, kolla upp vad som gäller i din hemförsäkring och jämför sedan vad du tycker blir bäst.

Spontant lite förskräckt

Vi väntar med det fjärde och sista området en stund.

Det är dags att ta hissen upp till Gunnar Olsson på Konsumenternas försäkringsbyrå. Vi visar vår sammanställning med svar från alla femtio butiker.

Gunnar Olsson:

- Spontant blir man ju lite förskräckt över hur det ser ut. Många i de här exempeln har ju mycket begränsade kunskaper om vad det är för produkter de egentligen säljer. Och om säljarna har begränsade kunskaper så är det ju ingenting emot vad kunden får för begränsade kunskaper.

Vad tänker du om att två tredjedelar av säljarna i vår undersökning inte berättar eller säger fel om reklamationsrätten?

Det är ju förfärligt dåligt när man säljer den här typen av produkter. Det är ju självklart så att man borde upplysa om reklamationsrätten, särskilt om man då säljer ett skydd. Det är en baskunskap som man borde ha och som man borde upplysa konsumenterna om.

Tycker du att säljarna säljer på folks osäkerhet och okunnighet?

Ja, det tycker jag är alldeles uppenbart att man gör det i många fall. En del säljare är ju bättre än andra, men i många fall är det ju uppenbart att så är det.

När du har läst vad säljarna har sagt - tänker du att de luras eller är det så att de inte kan?

- Jag tror tyvärr att det är så att de inte kan. Så sorgligt tror jag att det är.

- Vi på försäkringsbyrån ska nu göra ett projekt där vi skärskådar de här försäkringarna. Men i första hand är det detaljisterna som bär det här ansvaret.

Branschen lovar bättring

Vi tar med sammanställningen och går vidare - till branschorganisationen för svensk hemelektronik.

Det här är en bransch där konkurrensen är stenhård. Och där vinstmarginalerna på själva elprylarna är små. Mycket av pengarna dras istället in på det som ligger vid sidan av – som att sälja försäkringar eller teckna krediter.

Försäkringarna lönar sig – för butikerna men också för säljarna i form av provisioner.

Anders Appelqvist är vd för Elektronikbranschen:

- Problemet är nog att detta har var och en skött för sig själv i fråga om utbildning. Det kan nog vara så att en del har lyckats med sina utbildningsinsatser och gjort det ganska nyligen. Och nu har vi sagt att här behövs nog ta ett större grepp. Så vi är överrens om att genomföra en certifiering. Där man gör en utbildning och en provtagning där vi bestämmer nivåerna gemensamt vad man måste kunna.

Är säljarna okunniga eller luras dom?

-Det är ett utbildningsbehov där ute för att veta vad det är som gäller. Reklamationsfristen på tre år gäller ju mot butik, man behöver absolut inte gå till tillverkaren eller konsumentverket. Och det är kanske inte alla som har klart för sig. Så jag tror att det finns ett utbildningsbehov både om reklamationsrätten, garantitider och försäkringsvillkor.

Men tror du att de händer att de luras för att sälja försäkringen?

-Jag tror att det är mer okunskap. Man vet helt enkelt inte. Och i brist på kunnande tar man till nånting för att argumentera.

Men är det jättekrångligt att lära sig det här med tre års reklamationsrätt?

Ja, det är faktiskt ganska knepigt. Jag tror faktiskt att det finns reperesentanter från konsumentsidan som säger delvis olika. Och det beror på att vi inte har en tydlig praxis.

Kunskapsnivån måste höjas

Vi har kommit överens om en uppstramning, säger alltså elektronikbranschens vd. I höstas fick de ta del av en lokal undersökning som Konsument Göteborg gjort – och som pekade på problemen. Samma problem som vår undersökning nu visar finns i butiker över hela sydsverige.

Så vad svarar butikskedjorna? Ingen kedja i vår undersökning utmärker sig, i alla finns kunniga och okunniga säljare. 

Sara Widman på Siba berättar om olika saker som företaget nu gör för att det ska bli bättre. Och så här kommenterar hon vår undersökning:

- På vissa ställen har våra säljare god kunskap. På de håll där de har mindre kunskap där måste nivån höjas. Det viktigaste är att våra säljare har kunskapen.

Tror du att det händer att de luras?

- Inte avsiktligen, det tror jag inte.

Provision för säljarna

Får säljarna provision när de säljer försäkringar?

-Hos oss har vi en lönemodell som dels har en fast del - det är den största - dels en rörlig del. Och i den ingår både provision på produkter och försäkringar.

Gunnar Olsson:

- Jag tror att säljarna är oerhört provisionskänsliga.

Vad menar du med det?

- Provisionen blir ett sådant instrument att man gärna säljer lite över gränserna. Att man inte alltid blir riktigt korrekt utan att man rundar av hörnen lite grand. Förtiger vissa saker. Och provisionen är till nackdel för konsumenterna.

23 av 100 går tillbaka

Men finns det något sätt att mäta om en försäkring är ett bra köp? Gunnar Olsson klickar på sin dator och plockar fram försäkringsbolaget Solids årsredovisning. Det är den försäkring som Siba och Onoff har.

Hur mycket per betalad hundralapp från kunderna går tillbaka i form av skadeersättning? Hur många procent betalas ut? Hos de flesta hemförsäkringsbolag går 80 eller 90 procent tillbaka, säger Olsson.

Hos Solid är det 23 procent. 23 kronor per inbetalad hundralapp alltså. Det är extremt lite.

Så är argumenten

Här kan du läsa några av våra samtal med försäljarna. För att förstå sammanhangen. Hur det hänger ihop, alla argumenten. Om till exempel försäkringar, reklamationsrätt, hemförsäkring och bonus genom kreditkort.

”Oavsett om du köper en billig eller en dyr tv så kan det bli strul. Köper du en dator eller en tv - allt är oprövat. Det går ruskigt snabbt. Ingen kan sälja en tv och säga att det här håller i 25 år. (...) Du har garanti på fabriksfel i ett år, egentligen är det sex månader, men du har ett år här på Onoff. Det som rekomenderas är det här! (pekar på försäkringsskylt) Om du betalar t ex 1200 extra då har du tre år. Och då gäller också otursskador. Istället för ett års garanti får du tre års garanti med otursskador. Händer det nåt efter ett år så måste du annars betala själv. Om du inte har det här - och det är ett garantifel - så måste DU betala. Men låt säga att det blir ett skärmfel efter ett och ett halvt år? Ny teknik är det, det är mycket grejer i dom som kan bli fel. Har du ingen försäkring så är det jättedyrt att åtgärda. Om vi säger att du vill skicka in den här efter garantitiden så får du till exempel betala 3000 för att de ska byta en högtalare. Så ser man det så - man kan se att det är dyrt (med försäkring, reds anm) - men om du har det här - 1200 på tre år - betalar du med Onoffkort som inte kostar nåt extra - man tar en räkning på det istället - då får man halva beloppet tillbaka som en rabatt. Ser man det så betalar du 600. Men om man inte har det och det blir svart i rutan efter garantitiden? Då är det nog svårt. Om garantin är över så har du ju ingenting. Så just - jag råder dej - detta är ny teknik, den är inte prövad. Det är ingen tillverkare som garanterar att deras produkter är 100 % felfritt. Men köper man en tv för 10 000 så borde den väl hålla? Det är mycket pengar? Jo, men det är ett år som gäller. Köper man en tv så tycker man ju att den ska hålla? Men håller den inte - låt säga att den går sönder om 13 månader. ja, då har man bränt 10 000. Och då är det kört.”

”Om ni tar ett serviceavtal, en försäkring hos oss då skickar vi hem en kille till er som kollar på tv:n på plats. Om ni får ett pixelfel efter två eller tre år - vilket kan hända - då byter han ut den. Ni betalar bara 100 kronor och får en ny tv. Och det ingår i garantin? nej, det ingår inte i garantin. Ni har ett års garanti på detta - på Samsung. Så detta är nåt ytterligare som man köper? Japp, det är vårt serviceavvtal, vår försäkring som täcker upp. Samsung har sagt att vi kan erbjuda ytterligare år om de köper tv:n hos er. men då skickar vi en kille hem till er och ni behöver inte ta hit den. Men det är en försäkring? En försäkring och ett serviceavtal eftersom vi kan skicka hem en kille till er. Men om det blir svart i rutan efter 1,5 år och jag inte har den? Om du inte har den så kan jag inte göra nånting, då är jag helt hjälplös tyvärr. Men om man köper en tv för 10 000- är det inte rimligt att den ska hålla då? Tyvärr håller de inte idag. OM något händer - vad gör DU då?(...) Man får så mycket reklamationer på platt-tv. Det är så mycket som händer. De har ju bara funnits sedan 2001, så det är ingen som riktigt vet hur länge de håller.”

”Men om du fixar ett Sibakort då får du halva försäkringen som bonuspoäng. Och dom bonuspoängen blir som rabatter på Siba. Då får du halva summan tillbaka. okej, så då blir det som att du betalar 600. Men vad kan hända - man brukar ju inte ställa grejer på en platt-tv? Exempelvis tänk att du har fest. Nån stänker öl på tv:n. Många har barn, har hund. Många är försiktiga men också dom som är försiktiga brukar ta försäkring. man får ju tillbaka. Dels rabatterna, halva summan på Siba. Dels tre års försäkring, ingen självrisk, ingenting. Okej?”

Det är tid för en sammanfattning.

  • I två tredjedelar av de 50 butikerna vi besöker säger säljaren fel eller inget alls om reklamationsrätten.
  • En tredjedel ger tydligt fel information om villkoren för försäkringen.
  • Många säljare uttalar sig tvärsäkert och felaktigt om kundernas egna hemförsäkringar.
  • Branschen säger att de nu tar itu med problemen.
  • Det är vanligt med provision till den som säljer försäkringen.

Men det finns ett område kvar. Som vi inte har pratat om ännu. Vi beger oss ut i butikerna igen.

Utanför Siba i Lund blir vi vittne till en krock. Men det är en helt annan historia. Nu handlar det om vad säljarna säger om vad butiken och tillverkaren ger för skydd för alla som köper en platt-tv. Inte bara dom som betalar extra.

Det här är det som gäller:

Elektronikbranschen har kommit överens om ett års garanti i butikerna på alla tv-apparater. Men tillverkarna lovar ofta mer. För Samsung till exempel gäller två års garanti. Och om tv:n går sönder – eller om en pixel alltså en färgpunkt slocknar kommer tillverkaren och hämtar den. En hämtservice. Du behöver alltså inte baxa iväg tv:n själv.

Bara var femte säljare säger att vissa tv har två eller tre års garanti. Ingen säger att det finns tillverkare som har hämtservice på större tv. Istället är det åtskilliga säljare som vill sälja försäkringar med just det argumentet – att då kan du få din tv hämtad.

Försäljare baktalar faktiskt tillverkarna. Samsung och de andra är stora, jobbiga företag. Om man måste vända sig till dom måste man förhandla med folk i Stockholm eller nere i Europa. Det är bara om man köper en försäkring eller förlängd garanti som man kan fortsätta vända sig till den nära, mer hanterbara butiken och få hjälp.

Så vad säger då tv-tillverkarna? Erik Johannesson är pr-ansvarig för Samsung i Norden.

Samsungs informationsansvarige kritiserar inte butikerna som är länken mellan bolaget han jobbar på och deras kunder. Men han ser problemet.

- Jag blir eftertänksam. Jag konstaterar att det finns ett informationsglapp.

Här är vi alltså tillbaka till där vi började. Vid det absurda och konstiga. Det som kan bli resultatet när någon säljer två helt olika saker. Samtidigt. Att många säljare faktiskt baktalar det dom säljer.

Gunnar Olsson:

- Jag skulle som tillverkare bli väldigt arg och upprörd över att man säljer mina produkter som att de var undermåliga. Det är ju det man gör. Jag är lite förvånad över att inte tillverkarna reagerar mer.

- Det finns anledning både för tillverkare och myndigheter att titta närmare på den här situationen. För det är ju uppenbart att den inte är hållbar i längden.

Research: Niklas Forslund

Reporter: Anna Jaktén


 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".