Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
P1:s program för grävande journalistik. Vi granskar missförhållanden och samhällsfenomen.

Kaliber 1 november 2009: Den oheliga alliansen - antisemitism på frammarsch

Publicerat söndag 1 november 2009 kl 13.00
1 av 9
HETSIG DEMONSTRATION. Islamister och högerextrema demonstrerade tillsammans mot "sionismen" och Israel på Segels torg i Stockholm den 20 september i år. En man gör nazisthälsning åt de motdemonstranter som med rop och visslingar försöker överrösta demonstrationen.Bild tagen vid demonstration i Stockholm, publicerad på flera hemsidor på internet.
2 av 9
SERGELS TORG. Demon-strationen mot Israel på Sergels torg i Stockholm samlade ungefär 400 personer. Bild tagen vid demonstration i Stockholm, publicerad på flera hemsidor på internet.
3 av 9
AUSCHWITZ. Flera inom "den oheliga alliansen" ifrågasätter att ungefär sex miljoner judar dog under Förintelsen. Foto: SVT Bild
4 av 9
FLITIG KULTUR-DEBATTÖR. Mohamed Omar, som bland annat är barnboksförfattare deltog tidigare ofta i olika kulturprogram. Här i P1:s Bokcirkeln. Foto: SR
5 av 9
HELÈNE LÖÖW. Forskare och expert på högerextremism. Foto: UR
6 av 9
MOT ISRAEL. Den radikale islamisten Mohamed Omar var en av talarna på demon-strationen mot Israel på Sergels torg i Stockholm i september i år. Bild tagen vid demonstration i Stockholm, publicerad på flera hemsidor på internet.
7 av 9
NY PLATTFORM. På sin hemsida har Mohamed Omar lagt ut flera intervjuer med Ahmed Rami, tidigare dömd för hets mot folkgrupp.Ramis budskap är likadant idag som när han dömdes för 20 år sedan. Från Omars hemsida.
8 av 9
TALARE PÅ DEMONSTRATION. Lasse Wilhelmson håller tal mot Israel och ”sionismen” på Sergels torg i Stockholm. Bild tagen vid demonstration i Stockholm, publicerad på flera hemsidor på internet.
9 av 9
SPINDELN I NÄTET. Mohamed Omar.

En ny gränsöverskridande rörelse håller på att ta form i Sverige. En ohelig allians, som redan finns i flera andra länder i Europa.

Det är ett nätverk av en grupp från extremhögern, ett antal radikala muslimer och några personer med vänsterbakgrund som förenas i en enda sak: sin övertygelse att sionismen, judendomen och judisk mentalitet är det största hotet mot mänskligheten.

Och till sin hjälp har de tagit Sveriges mest kända antisemit, som efter decennier i glömska nu hittat ett nytt forum.

”Död åt Israel, död åt Israel, död åt Israel!”

I skuggan av kulturhuset på Sergels torg i Stockholm demonstrerar uppåt fyrahundra personer mot Israels ockupation av Palestina.

Demonstranterna håller plakat med slagord som ”Gaza blöder” och ”lägg ner Israel”, och en kille viftar med ett porträtt på Ayatolla Khomeini, som ledde Irans islamiska revolution. De håller upp plakaten, inte bara som protest, utan också som sköldar mot den skur av tomater, ägg och potatisar som arga motdemonstranter kastar.

Det är den 20 september, den så kallade Al-qudsdagen, en internationell protestdag som framför allt lockar radikala muslimer. Men de möter ett massivt motstånd av närmare 2000 motdemonstranter, de flesta exiliranier. En iransk kvinna rusar fram drar av sig jumpern och blottar brösten för Al-quds-demonstranterna.

Upprörda demonstranter och motdemonstranter

 

- Jag tog av mig min tröja för jag ville visa alla kvinnor i Iran, de misshandlade kvinnorna, för att de inte hade rätt kläder. Jag ska visa dem att man kan göra som man vill. Så ska det vara i ett land, säger Fateme, en av motdemonstranterna.

För den här kvinnan, Fateme, handlar det om att demonstranterna tar ställning för den islamiska regimen i Iran, berättar hon. Den har dödat hennes släktingar. En annan motdemonstrant, Ali, kallar det för skandal.

- Det är mer än en skandal och tänk att Mohamed Omar, han är muslim och han erbjuder nazisterna som hatar muslimer för att försvara Ahmadinejad. Det är mer än en skandal, säger Ali, en annan motdemonstrant.

Ali pekar mot trappan i bortre änden av torget. Mannen han syftar på, Mohammed Omar, står och skriker ”död åt Israel” i en megafon och är alltså en av de drivande bakom den här demonstrationen. En barnboksförfattare, debattör och poet som numera är radikal islamist.

Men för inte så länge sedan var Mohamed Omar en populär kulturpersonlighet som återkommande bjöds in till olika kulturprogram, ofta i olika program i P1.

”Gaza gjorde mig radikal”

I vintras fick Mohamed Omar nog av rollen som snäll muslim, som han har uttryckt det.

Efter Israels attack mot Gaza skrev han en artikel i Expressen med rubriken ”Gaza gjorde mig radikal”. Den var det offentliga avstampet i Omars allt extremare åsikter. Han gjorde sig alltmer omöjlig för svenska medier.

Så här lät han i Aktuellt när kravallerna i Rosengård diskuterades:

”Och dessutom det stora hotet idag det är sionisterna. Idag finns det sionister som samlar pengar till den israeliska mordmaskinen som använder pengarna till att bränna barn….”

Han blir avbruten av programledaren i Aktuellt Lennart Persson för att hålla sig till ämnet som för kvällen är kravallerna i Rosengård.

Intervjuar förintelseförnekare

Idag har Mohamed Omars kamp mot Israel spillt över till att bli någonting helt annat.

På sin hemsida intervjuar han förintelseförnekare och kända antisemiter och bjuder in dem för att hålla föreläsningar. Och det är en orsak till att det bland dagens demonstranter står ett femtontal högerextremister och skriker med i slagorden om att förinta Israel.

Och om man tittar riktigt noga skymtar en annan bekant figur fram: Ahmed Rami. Kommer ni ihåg honom?

Utsnitt ur Ekot: ”Svea hovrätt fällde i dag Radio Islams ansvarige utgivare Ahmed Rami för hets mot folkgrupp och dömde honom till sex månaders fängelse. Hovrätten fastställde härmed i allt väsentligt tingsrättens dom mot Rami. – Jag är väldigt förvånad för jag var nästan 100 procent säker på att jag skulle bli frikänd”, säger Ahmed Rami till Ekot då.

Den här ekosändningen är från 1990. Två år senare fälldes Radio Islam igen. Men den gången under en annan ansvarig utgivare som fick ta smällen för bland annat det som Rami hade sagt.

Att Ahmed Rami står här idag, tillsammans med islamister, högerextremister och några udda vänstermänniskor är ingen slump. Den gemensamma nämnaren är Mohamed Omar.

Ahmed Rami har fått ny plattform

Han har gett Ahmed Rami och hans idéer en ny plattform och samlat en ohelig allians av människor som tillsammans sprider bilden av judendomen som roten till allt ont.

Mohamed Omar intervjuar återkommande Ahmed Rami på sin hemsida. Kaliber har jämfört det som Rami säger idag, med det som han sa för snart tjugo år sedan. Så här lät det då:

- Den judiska makten i Sverige är som en cancer, en aids som den svenska samhällskroppen inte har någon immunitet eller något försvar mot längre. Och det är det som är farligt.

Det här är ett av de uttalanden som fälldes för hets mot folkgrupp. Idag låter det så här:

- Det är centralt i judendomen och det förlovade landet är utvaldheten, plikten att återvända – de här centrala trossatserna de gör judendomen till en sjukdom och gör judarna till på något sätt psykiskt sjuka och judendomen till schizofreni. Saken är faktiskt att befria först Sverige. Därför att den här judiska ockupationen i Sverige, sionistiska ockupationen i Sverige är en kemisk ockupation, det är en svår ockupation, som en cancer mot vilken kroppen inte ens känner existensen av den cancersjukdomen, säger Ahmed Rami idag.

Rami menar att han kritiserar ideologi

Det som Ahmed Rami säger idag är näst intill identiskt med det som han sa i Radio Islam. Att judendomen är som en kemisk ockupation av Sverige, en cancer som vi inte har någon immunitet mot. Och att judar är sinnesjuka. Det här sprids alltså på Mohamed Omars hemsida och finns utlagt på Youtube. Men Ahmed Rami själv säger till Kaliber att han bara kritiserar en ideologi. Och så kommenterar han domen: hets mot folkgrupp.

- Dessa lagar som nu används hade kanske lagstiftats från början för att skydda de svaga, men idag används den för att skydda de starka som har makten mot de svaga som jag och Mohamed Omar – vi har ingenting.

En som forskat om antisemitism är idéhistorikern Henrik Bachner. Han har jämfört Ahmed Ramis retorik med den nazityska propagandan:

-  Ja, alltså vad Rami gjorde till exempel var ju att hänvisa till den tsarryska förfalskningen, Sion den vises protokoll, alltså en bok som påstods utgöra ett bevis för en judisk världskonspiration. Hur judar genom att starta krig och revolutioner skulle ta makten över icke-judar. Man framställde också judar i enlighet med nazistisk propaganda, som rasförgiftare, som sexualförbrytare och så vidare. Man beskrev judendomen och judar som en sjukdom som måste åtgärdas i form av en cancer som måste opereras bort och så vidare, så det liknade väldigt mycket den nazityska propagandan.

Radio Islam internationell webbsida

Radio Islam är idag en internationell webbsida. Men man har inte juridiskt kunnat koppla Ahmed Rami till sidan. Efter fängelsestraffet 1991 har Rami hållit en låg profil i Sverige, tills Mohamed Omar gav honom en plattform på sin hemsida, som har likheter med Radio Islam.

- Det handlar också väldigt mycket om en judisk konspiration, som frammanas, där judar påstås styra medier, finansväsende. Det hävdas att judar styr forskning, tabubelägger vissa frågor. Man för också fram en så kallat revisionistisk propaganda som förnekar eller ifrågasätter det nazityska folkmordet på judar under andra världskriget, säger idéhistorikern Henrik Bachner.

På Al-Quds-demonstrationen varvas eldiga talkörer med religiösa hyllningar. Fler demonstranter har strömmat till och längst fram har man ställt barnen som ett slags mänskliga sköldar mot äggen och tomaterna som motdemonstranterna kastar. Jag lyckas till sist få tag i Mohamed Omar. Han är nöjd med demonstrationen men missnöjd med motståndet. Jag leder in samtalet på Förintelsen.

-  Du försöker föra in samtalet till vetenskapliga historiska frågor som inte hör hemma här. En annan gång när du representerar Vetenskapsradion då kan vi tala om historia, säger Mohamed Omar.

- Okej, om jag representerar P1 kan jag ringa upp dig och tala om detta någon gång då?

-  Det kan du göra.

Vi bestämmer oss för att träffas senare. På plats finns också reportrar från högerextrema webbtidningar. Inom den nationella rörelsen är intresset för Mohamed Omar stort.

Högerextrema på demonstrationen mot Israel

- Mohamed Omar – i många läger får han ju väldigt mycket kritik av hur han uttalar sig om sionism och om judendom att det gränsar till att vara antisemitiskt. Vad anser ni på nationell.nu om det? Frågar reportern Ola Sandstig.

- Alltså jag är inte från nationell.nu. Han gick förbi precis alldeles där borta. Jag är bara här och bevakar från ”Nationell idag”. Men alltså vi är inte islamister på något sätt. Alltså de brister och sådant som han påtalar i den svenska samhället kan vi delvis instämma i, men han har ju pratat en hel del om förljugenheten i medierna och den politiska korrekthet som kontrollerar medierna.

Reportern från den högerextrema tidningen menar att åsiktsmotståndare behandlas intolerant i svenska medier, utan att gå in på exakt vilka åsikter det gäller. Inom den ”nationella rörelsen” har Mohamed Omar skapat en livlig debatt. En del anser att man inte borde stödja muslimer i någon fråga överhuvudtaget. Andra, som de på demonstrationen, ser i Mohamed Omars kamp en gemensam fiende: det som de ser som det judiska inflytandet i samhället.

Liten grupp från den radikala vänstern

Inom en liten del av den radikala vänstern har det förekommit en liknande diskussion, hur man ska förhålla sig till Mohamed Omars rörelse. På dagens demonstration träffar jag Lasse Wilhelmson, som tidigare varit aktiv inom den radikala vänstern. Han är en av dagens talare.

- Jag har aldrig varit med om några demonstrationer där man har protesterat mot talarna. Det är ingen som har hört eller läst mitt tal än. Det är ett klassiskt solidaritetstal Vad som sker här är bara att skända palestinierna.

Lasse Wilhelmson föreläser, skriver artiklar och debatterar om det som han kallar för sionismens destruktiva inflytande på mänskligheten. Han har ett visst stöd av en liten grupp på yttersta vänsterkanten. När det kommer till Förintelsen är han kritisk.

Wilhelmson föreläser om den "sionistiska makteliten"

- Min viktigaste invändning det är ju att man betraktar alltså den här förintelsen som en religion. Folk säger att jag är förintelseförnekare bara för att jag säger att det där med sex miljoner det är jag lite osäker på. Och hur många som blev avrättade och hur många som dog av tyfus det vet jag inte heller. Det får forskarna ta reda på. Det är deras uppgift.

Lasse Wilhelmson är en av de föreläsare som Mohamed Omar har marknadsfört via sin hemsida. I början av september föreläste exempelvis Wilhelmson under rubriken sionismen i en källarlokal i Uppsala. Föreläsningen i källarlokalen finns utlagd som film på en högerextrem hemsida. Wilhelmson berättade bland annat att den ”sionistiska makteliten” på Wall Street bar skuld till att Hitler gav sig på judarna på 30-talet. På Mohamed Omars hemsida är han tydligare och säger att världsjudendomen förklarade krig mot Hitler.

 ”Denna krigsförklaring innebar ju att judarna i Tyskland på goda grunder blev betraktade som presumtiva landsförrädare av Hitler."

En annan vanlig åsikt inom Mohamed Omars ”grupp” är alltså att judarna överdriver Förintelsen och till och med har diktat upp gaskamrarnas existens. Historiska fakta biter inte på Förintelseförnekare. Men vad är då syftet med ett förneka Förintelsen? Enligt idéhistoriken Henrik Bachner är det att göra antisemitismen mer rumsren.

- Syftet med att förneka förintelsen är i huvudsak det att rehabilitera en antisemitisk världsbild och många gånger en nazistisk världsbild. Det som skapade problem för antisemitism och för nazism efter andra världskriget var att folkmordet på Europas judar under andra världskriget stigmatiserade den här typen av uppfattningar. Det var inte längre rumsrent och legitimt, säger Henrik Bachner.

Den 10 oktober reser jag till Uppsala för att träffa Mohamed Omar. Vi har bestämt träff på ett kafé och med sig har Omar en ung muslimsk kille. De beställer var sin kopp te och vi sätter oss ner.

- Jag är Mohamed Omar, bor i Uppsala, skriver artiklar, talar på demonstrationer.

- När jag talade med dig på telefon nämnde du någonting om eventuellt i framtiden ett islamistiskt, antisionistiskt parti. Hur går tankarna där?

Planerar för antisionistiskt parti

- Vi jobbar på det. Vi kommer att bilda ett parti förmodligen inom kort, inte ett islamistiskt parti, men ett antisionistiskt parti. Vi kommer inte att fokusera på då islamiska frågor, utan endast på antisionismen för att kunna nå ut till så många som möjligt.

- För min spontana tanke när jag hör om ett antisionistiskt parti som inte i första hand är muslimskt, utan antisionistiskt – kommer inte det att locka alla Sveriges nazister?

- Alla kommer att vara välkomna som delar våra paroller, men ingen kommer att påverka oss i någon riktning

- Du har ju varit inne på Förintelsen mycket och jag vet att ni nyligen hade en föreläsning som hette: ”Måste man tro på gaskamrarna?”…

- Det var väldigt lyckat. Det kom väldigt många för att lyssna.

- Vad var det som kom fram? Vad var det ni pratade om?

- Han talade om exakt vad är förintelsen och vad är revisionismen.

Rami "politisk fånge"

Enligt Mohamed Omar var det två hundra personer på föreläsningen som hölls av den svenske förintelseförnekaren Lars Adelskogh. En del var muslimer, men de flesta svenska medelsvenssons, säger Omar. Syftet med föreläsningen är folkbildning. Och då menar han förnekandet av gaskamrar, förnekandet av att Förintelsen var planlagd och förnekandet av att det var sex miljoner judar som dog. Vad tycker han själv?

- Jag måste läsa på mer innan jag uttalar mig, men jag arbetar på en sådan artikel. Jag håller på att bedriva egen forskning. Sen ska jag komma med min egen personliga åsikt i den här frågan.

- Jag läste i din blogg eller om det var i någon annans blogg att Ahmed rami skulle hålla en föreläsning om judendomen om några veckor. Är det också ni som har organiserat den?

- Ja, det stämmer. Ahmed Rami är en flitigt anlitad föreläsare. Vi uppskattar verkligen hans kunskap och erfarenheter. Han har ju väldigt lång erfarenhet av det här anti-sionistiska arbetet. Han har till och med suttit fängslad för sina åsikter som en politisk fånge i Sverige.

- Men du, han blev ju fälld för hets mot folkgrupp. Du säger att han är en politisk fånge?

- Ja, precis, det var bara en ursäkt liksom för att sätta honom i fängelse och få tyst på hans kritik om Israel. Han har aldrig hetsat mot någon folkgrupp.

"Jag tycker inte om den judiska religionen"

- Om ni startade någon form av antisionistiskt parti, alltså bli mer politiska, skulle Ahmed Rami ha en plats i det?

- Självklart! Ahmed rami skulle vara en idéspruta, en inspiratör för han har väldigt lång erfarenhet av det här arbetet.

Med sitt sävliga tonfall och sin retorik nästan normaliserar han det antisemitiska budskapet som Ahmed Rami står för. Mohamed Omar menar att Ahmed Rami helt och hållet är mainstream i muslimska länder. Och han ska försöka återintroducera Rami för den yngre publiken i Sverige, som han helst vill se som ett islamistiskt land där religionen styr. 

Vi fortsätter intervjun på en lunchrestaurang där Omar ger sin syn på antisemitism.

- Vad säger du till dem som anser att du är en antisemit?

- Först måste de definiera vad de manar med antisemitism, sen kan jag svara på frågan om jag är det eller inte.

- Vilken är din definition?

- Antisemit – för min del är det en person som anser att om man tillhör den judisk etnisk gruppen, alltså man är född av judiska föräldrar och så vidare, oavsett vilken ideologi man har, att då är man en sämre människa. Men som muslim så tror vi inte på det överhuvudtaget. Vi tror att en människa kan ju ändra sina åsikter. Vi är bara mot de här åsikterna, till exempel att de har en stat som är rasistisk mot araber, att de förföljer araber och så vidare. Men jag tycker inte om den judiska religionen. Det gör jag absolut inte, för att den innehåller sådant som folkmord och så vidare.

Omar menar att judarna helst ska konvertera eller lämna sin religion för att bli hedervärda människor. Jag frågar honom om han överhuvudtaget kan tänka sig att en jude kan vara en bra människa och samtidigt stanna kvar i sin religion.

- Det blir svårt. Det är svårt att tolka judendomen så att det blir en bra religion. Men det är klart alltså att det kommer alltid att finnas människor som kallar sig för judar, men som kommer att vara moraliskt hedervärda personer.

Palestinarörelsen tar avstånd från Omars åsikter

Mohamed Omars bild av antisemitism omfattar alltså varken Ahmed Rami, honom själv eller kretsen kring honom. Men många har tagit avstånd från hans krets av just den anledningen. Palestinagrupperna i Sverige tog officiellt avstånd från Al-quds-demonstrationen. Och Andreas Malm, känd debattör, skribent och aktiv i Palestinarörelsen menar att Omar gått över gränsen för det som är antisemitism.

- Han fungerar ju idag som en slags frontfigur för fascismen i det här landet och han bedriver den absolut grövsta antisemitiska propaganda som jag har sett på ganska länge. Och det som gör mig mest illa berörd är att han försöker klä detta i några propalestinska kläder. Det existerar ingen konflikt mellan det palestinska folket och det judiska folket. Det har aldrig gjort det, utan det existerar en konflikt mellan det palestinska folket och sionismen. Och den distinktionen är glasklar för Palestinarörelsen och därför är det fullständigt ointressant att manifestera med krafter som ser judar, judenheten, judendomen som sin huvudfiende, säger Andreas Malm.

En annan som tagit avstånd från Mohamed Omar är Abd al Haqq Kielan. Han är imam vid moskén i Eskilstuna och chefredaktör för tidskriften Minaret.

- Han har ju på sätt och vis blivit en renodlad extremist med liksom saltad och pepprad med en islamisk krydda, men han företräder ju inte islam på något sätt, säger Abd al Haqq Kielan.

Mohamed Omar själv refererar ofta till sina åsikter som att ”vi muslimer tycker”. Hans närmaste krets utgörs enligt honom själv av ”Uppsalamoskéns vänner”. Det är i praktiken en intressegrupp på drygt 300 personer som har ett forum på Facebook. Den har alltså ingen som helst formell koppling till själva moskén i Uppsala. Det är bara en av de plattformar som Mohamed Omar använder för att sprida sitt budskap och informationen om föreläsningarna. För grogrunden för de idéer som han och likasinnade sprider sträcker sig betydligt längre än till en svensk Facebookgrupp.

Antisionistiska partier i Europa

I Europa har det bildats flera så kallade antisionistiska partier. En av Mohamed Omars förebilder är det franska Parti Anti Sioniste. Det marknadsför sina idéer med en fransk rapartist som manar att man ska skydda barnen från sionism. Parti Anti Sioniste är en ohelig allians av islamister, högerextremister och folk långt ut på vänsterkanten. I årets EU-val fick den antisionistiska listan 1,3 procent av rösterna, drygt 36 000, i Paris valkrets.

Henrik Bachner, idéhistorikern, menar att antisemitism - om än förklädd till antisionism - är på frammarsch i hela Europa.

- Vad vi kan se är att antisemitismen sedan 90-talet egentligen har fått en tydligare spridning globalt och i Europa och vi måste förstå det som händer här i ett sådant perspektiv.

- Faran med vad Mohamed Omar och kretsen kring honom – den propaganda de för fram - är att det kan idag finnas en större beredskap inom vissa opinioner att ansluta sig till detta. Vi har sett det i Europa, framförallt på grund av den starka antisemitism som sprids i arabvärlden och delar av den muslimska världen att det också finns opinioner med rötter i Mellanöstern som hyser den här typen av uppfattningar. Begränsade opinioner, men inte försumbara. Där kan finnas en opinion som tilltalas av den här typen av budskap och vi ser också hur högerradikala, nazistiska grupper, åtminstone av taktiska skäl, förenas med radikala islamistiska grupper idag. Det har vi sett i flera europeiska länder. Och det förenande kittet här, både mellan islamister och nazister, men också vissa delar av den extrema vänstern, är en antisionism och en antisemitism – och en antisionism som många gånger är öppet antisemitisk, säger Henrik Bachner.

"Det är tyvärr sorgligt att höra"

Mohammed Amin Kharraki är ordförande i Sveriges unga muslimer. Så här säger han efter att ha hört reportaget:

- Det är tyvärr sorgligt att höra. Vi är tydliga i vår ställning när det gäller rasism och antirasism. Det är synd att det kan vara så här.

Blir du oroad över den här alliansen?

-Ja, en allians med högerextrema grupper är ingen allians att ha. Man kan aldrig samarbeta i rasistiska former, säger Kharraki.

Helene Lööw är historiker med stor kunskap om svensk högerextremism. Så här reagerar hon på reportaget:

Liknande allianser och samarbeten sedan tjugotalet

- Det har funnits liknande allianser och samarbeten sedan tjugotalet.

Det har funnits förr - säger du - betyder det att vi inte ska ta det på allvar?

- Jo, naturligtvis. Och det är ju positivt att man börjar diskutera. Men detta är inget som har uppstått de sista åren, utan det har en lång historisk tradition.

Men nu är det något som vi kan se öppet på demonstrationer. Vi kan se det på internet, på yoytube, på facebook.

Hur kommer det sig att en del nazister väljer att demonstrera tillsammans med radikala muslimer?

- Det är helt enkelt så att man förenas i vissa lägen i antisemitismen. Redan på tjugotalet hade de tyska nationalsocialisterna nära kontakter med radikala muslimska grupper i mellanöstern. Det är en lång historisk tradition och man ser samma huvudfiende, säger Lööw.

Antisemitismen finns inom alla inriktningar

Vi hörde att det också fanns en del vänsterinriktade personer med. Vad har de för skäl till det?

- Det är nytt att den gruppen också kan dyka upp. Det är så med antisemitismen att den existerar rakt igenom det politiska och religiösa spektrat. Den finns så att säga inom alla inriktningar: inom kristendomen, islam, höger, vänster, säger Helene Lööw.

Det här är en grupp utan tydligt inflytande ännu. Men såväl palestinarörelsen som forskaren i reportaget säger att det finns risk för ett växande inflytande. Hur ser du på det?

Ja, det är klart att den risken existerar, särskilt när vi är i en akut ekonomisk kris. Det har historiskt sett alltid gynnat extrema grupperingar. Men samtidigt finns det också motkrafter, säger Lööw.

Mohammed Amin Kharraki:

- Jag ser också att det hänt under en lång tid, även om jag tror att man inte ska se detta som någon slags vanligt samarbete som funnits och projicera det på muslimska grupper. Utan tvärtom om man tittar historiskt så har det också funnits intressanta samarbeten och samlevnad mellan muslimer och judar i den muslimska världen.

"Samhället måste ha nolltolerans"

Vad är bästa sättet att bemöta den här typen av extremism?

- Jag tror att det handlar om att vi som helhet i samhället måste ha nolltolerans när det gäller rasism och rasistisk retorik. För problemet är att om man begränsar rasism till att det handlar om antisemitism eller till islamofobi - då öppnar man dörren för att en viss typ av rasism är okej. Om vi verkligen vill lösa problemet med rasism så måste vi ha nolltolerans mot rasism i sin helhet, säger Mohammed Amin Kharraki.

Reporter Ola Sandstig och researcher Magnus Sandelin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".