Kaliber 18 april 2004: Kinesisk människosmuggling via Sverige

Kinesiska människosmugglare har hittat en ny väg för sin trafik som består av människor beredda att betala stora summor för möjligheten till ett bättre liv. Den går via Sverige.

Under de första tre och en halv månaderna 2004 har 40 unga kineser hoppat av under en mellanlandning i Sverige och sökt asyl här. Samtliga har sedan försvunnit spårlöst under omständigheter som sätter myror i huvudet på svenska myndigheter.

 

Kinesiska ligor har gjort sig kända världen över för extremt hänsynslösa metoder för människosmuggling. Ändå anlitas de om och om igen av desperata människor på jakt efter en ljusare framtid. En ”all inclusive” biljett från Kina där du garanteras nå slutmålet går, enligt uppgift till Kaliber, på cirka 300 000 svenska kronor. Då ingår alla biljetter, falska pass, ledsagare, boende och mat.

Sverige ny väg

Sedan årsskiftet 2003-2004 har mängder av unga kineser anlänt till Sverige på precis samma sätt: utan handlingar, med identiska historier och med samma summa pengar på fickan. Efter någon vecka försvinner de spårlöst och på Migrationsverket är man övertygad om att det rör sig om organiserad människosmuggling.

När det handlar om ungdomar är det en särskild avdelning på Migraionsverket som tar hand om dem och där är Per Sörensen chef. Av dom 40 som kommit hittills har ALLA försvunnit efter en kortare tid. Enligt Per Sörensen verkar ungdomarna veta precis vad som väntar dem när de kommer till Sverige, de verkar känna till myndigheternas rutiner.

Tydligt mönster

- Det finns ett mönster eftersom ingen stannar kvar och det verkar som om att det finns en arrangör som håller ihop ungdomarna och hjälper dem vidare. Ett exempel är att det försvann tio ungdomar vid samma tillfälle fast de bodde på olika håll i landet. Det kan tyda på att någon samlar ihop dem och för dem vidare, säger Per Sörensen.

Alla de 40 unga kineser som kommit sedan årsskiftet har haft exakt samma summa pengar på fickan, 500 euro eller 800 dollar. De har också haft mobiltelefoner med sig.

Varför Sverige?

Många som arbetar med de här frågorna tror att Sverige är ett attraktivt land att hoppa av i, eftersom förläggningar för ungdomar alltid är olåsta, och lätta att avvika ifrån för den som så vill. Den fortsatta vägen går troligen via Öresundsbron. Där finns inte längre någon gränskontroll och en kvart bort finns den internationella storflygplatsen Kastrup liksom Köpenhamns station med alla sina utrikes avgångar.

Av alla dom 40 asylsökande kineser som avvikit från Migrationsverket de senaste månaderna, har bara två dykt upp igen - I Holland. Hur de kom dit har de inte velat berätta, men trots att de inte hade några papper alls när de kom till Arlanda, så hade de båda falska pass när de försökte flyga vidare ut ur Schengenland.

Per Sörensen på Migrationsverket känner stor oro över ungdomarnas fortsatta öden.

– De vill någon annanstans. Det kan finnas studier eller arbete som grund, men det kan också finnas inslag av trafficking, säger han.

Dong berättar

Kalibers reporter har träffat en kinesisk man, vi kan kalla honom Dong, som smugglats ut ur Kina, på ett lite annorlunda sätt än de ungdomar som kommit till Arlanda i år.

-Jag bodde i södra Kina, berättar Dong, där finns det många båtar. Man får betala för att smugglas ut.

-Hur fick du kontakt med smugglarna?

- I Kina finns det många affärsmän, det är bara att höra med dem om de kan hjälpa en att komma utomlands.

Dong hade inte de 300 000 kronor som det kostar att bli smugglad till Amerika eller Kanada. Men via kontakter fick han tag i en billigare resa med en lastbåt. För 160 000 kronor blev han inlåst i en skrubb under däck i 3 eller 4 månader, han förlorade räkningen eftersom han aldrig fick gå ut. När han kom fram var han helt vilse. Han trodde att han kommit till Amerika eller Kanada när han i själva verket var i Sverige.

Katastroferna

Dong hade tur. Många andra som tagit billiga smuggelvägar har råkat mycket illa ut. Ett uppmärksammat fall var det i Storbritannien för några år sedan där 58 kineser hittades döda i en container i brittiska Dover. Det var den, och andra katastrofer, som bäddade för dagens dyrare, men säkrare, smuggelvägar - som den via Sverige.

Redan i höstas började kineser fastna i svenska tullen med falska handlingar. Totalt åtalades 35 stycken för ”brukande av falsk urkund”, det vill säga falska pass eller falska viseringar. Det var en tredjedel av Arlandapolisen fall det året.

Anette Olsson, inspektör vid Arlandapolisen som utreder alla fall med falska pass, tror att vägen ut ur Kina börjar med äkta pass och äkta viseringar. Eftersom visum till länderna i den europeiska passunionen är svåra att få i dagsläget, köper smugglarna biljetter som går via Sverige, med en mellanlandning här, men med slutmål i ett land dit det är lätt att få visum, till exempel Syrien, Nigeria eller Libanon. Väl ombord på planet byts så det äkta passet ut mot ett falskt, eller, som den senaste tiden, inget alls.

Ledsagare

Polisen är säker på att det alltid finns en ledsagare med på planet, men bara en gång har det gått att bevisa. Det gäller en engelsman som jobbat med människosmuggling sedan 1997 och fällts flera gånger men bara fortsatt. Han kallas Mister Jones, och greps i höstas när han försökte resa ut med tre kinesiska flickor. Alla med falska handlingar.

Ingen av dem som Anette Olsson kommit i kontakt med har verkat ha Sverige som slutdestination.

– De har varit på väg till London, Frankrike eller USA. Det verkar som om att de gjort upp med reseorganisationen om att betala när de nått slutmålet. De verkar inte ha betalat några pengar innan de åker utan det görs efter att ungdomarna ringt hem och bekräftat att de är framme, säger hon.

reporter: Marie-Jeanette Löfgren

Här kan du läsa notiser om det som hänt efter Kalibers reportage:

Två personer häktade:

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".