Ögonklinik anmäler sig själva för resursbrist

En patienten som behandlats vid ögonkliniken på Universitetssjukhuset i Örebro skadades för all framtid, när sjukvården inte hade tid att kalla honom på återbesök i rätt tid.

Enligt biträdande överläkare Marcelo Ayala gör vårdgarantin att nya patienter prioriteras framför de som ska på återbesök. Därför anmäler nu Marcelo Ayala sin egen klinik till Socialstyrelsen för resursbrist. Situationen med den skadade patienten är inte unik säger han.

Patienten behandlas för grön starr på Ögonkliniken på USÖ. Han skulle kallas efter fyra månader, men det kom att gå 1,5 år, då hade patienten själv ringt flera gånger eftersom han märkt att synen försämrats.
Marcello Ayala konstaterade att patienten kom för sent,  synnerven i vänster öga var förstörd. Hade han kommit in i tid hade det kunnat förhindras.

Men det här fallet är alltså inte unikt, menar Marcelo Ayala. Den främsta orsaken är att kliniken tvingas prioritera nya patienter eftersom vårdgarantin lovar specialist inom 90 dagar. Antalet patienter ökar, men inte resurserna. Läkarna, sjuksköterskorna och lokalerna skulel behöva fördubblas

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".