Bredbandskunder får olika ersättning

Det kan löna sig att höra av sig till Sverige Radio när bredbandsleverantören inte ger kompensation för förlorade mejl. Det fick Agneta Jivemo erfara som under nyårshelgen drabbades när en av Telia Soneras servrar gick sönder och Agneta Jivemo missade över hundra mejl. Först när Sveriges Radio Örebro ringer upp Telia Sonera så får hon en ny prövning som slutar med en kompensation.

Av de närmare 300 000 mejlkunder som drabbades så har
75 000 begärt kompensation. Men det är bara de som var kopplade till den felaktiga serven som får en värdecheck på 200 kronor. Andra kunder drabbades också av den trasiga servern. Men Agneta Jivemo i Örebro fick trots påstötningar ingen ersättning förräns Sveriges Radio Örebro ringer upp.
Jan Sjöberg, presschef på Telia Sonera, säger de gjort bedömningen att det i första hand är de som haft konton kopplade till den trasiga servern som får ersättning. Andra som känner sig drabbade hänvisas till Telias kundtjänst för att få sitt ärende prövat, säger Jan Sjöberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".