Vill ställa större krav på föräldrar

De svåra olyckorna med mopeder är många och framför allt är det de riktigt unga förarna som drabbas. Eftersom skolan inte har något krav på att undervisa i trafikkunskap tycker nu NTF att föräldrarna måste ta ett större ansvar för att förbereda tonåringarna på hur det är på vägarna. 

- I dag ser man sällan föräldrar som är ute och cyklar med sina barn, utan barn får ofta lära sig trafikvett helt själva. Då tar man med sig det beteendet upp när man börjar köra moped också, och har inte riktigt aning om vilka regler som gäller, säger Lars Lundberg som jobbar för trafiksäkerhetsorganisationen NTF i Örebro län.
Det är trimmade mopeder, hjälmar som inte sitter på som de ska och alkohol som främst har betydelse för att det blir olyckor. Men framförallt saknar en 15-16-åring erfarenhet och kunskap om hur det är i trafiken och vad hastighet har för konsekvenser.

Olycksstatistiken är bister, 340 svårt skadade förra året och 15 döda.

Lotta Sörman förlorade sin 19-årige son i en mopedolycka för två år sedan. Hon menar att man inte kan vältra över allt ansvar på föräldrarna, fler måste hjälpas åt att lära ut trafikvett.

- Det är klart att föräldrar har ett ansvar, men föräldrar ska ju också tjata på sina barn om så väldigt många olika saker. Det är läxor, det är simskola och... ja, allt som man har ansvar för.
Regeringen förbereder ett förslag för ökad säkerhet på moped. Ett troligt förslag är körkort för EU-moppe och förarbevis för den gamla sortens moped. Lotta Sörman välkomnar ett sånt förslag.

- Ja, det tycker jag är jättebra och då kanske man också har möjlighet, precis som när ungdomar ska ta körkort och man ska övningsköra med sina barn. Då måste man själv gå en kurs som förälder. Det kanske man kan göra även här, iallafall vid ett tillfälle.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".