Kors på kyrkogård. Foto: Fredrik Persson/Scanpix.

Kyrkan gör reklam för konfirmation

Antalet ungdomar som konfirmerar sig blir färre och färre, 1970 konfirmerade sig 81 procent av alla ungdomar i landet och 2005 var det bara 35 procent. Västerås stift, som sträcker sig över Nora, Hällefors, Ljusnarsberg och Lindesberg, satsar därför på riktad reklam till ungdomar för att öka intresset. Det berättar stiftskonsuletn Eva Dellemyr.

Bland annat annonserar kyrkan på den populära ungdomssajten Bilddagboken.se. De resonerar att de måste möta ungdomarna på platser där ungdomarna själva är.

Att allt färre konfirmerar sig beror enligt stiftskonsulent Eva Dellemyr på att det var en annan kultur med förväntningar från släkten förr. Idag är det ett individuellt val att konfirmera sig och den som gör det går mot strömmen, konstaterar Eva Dellemyr.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".