Barn som gungar i lekpark. Foto: Jurek Holzer/Scanpix.
Hällefors

"Felanmälan fungerar bra"

Den klagomur som Hällefors kommun införde för ett år sedan fungerar bra. Det tycker Michael Friman som svarar på frågor och synpunkter som kommer in till felanmälan. Men oftast borde den som hör av sig faktiskt ha ringt någon annanstans i stället, berättar han. 

Det är över ett år sedan som Hällefors kommun införde den nya servicefunktionen felanmälan. Ungefär ett ärende i veckan får kommunen ta emot den vägen. En del saker har gått att åtgärda direkt, berättar Michael Friman. Det kan till exempel gälla när någon ringt och anmält att en lekplats varit trasig och kanske farlig att leka i.
– Det har vi fått åtgärda på en gång, samma dag, berättar Michael Friman.

De flesta som hör av sig till Hällefors kommuns felanmälan gör det för att klaga på gropiga gator och häckar som skymmer sikten. Det är frågor som Bergslagens Kommunalteknik, BKT, ansvarar för och då går frågan vidare till dem direkt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".