Arkivbild. Foto:Hasse Holmberg/Scanpix
LÄNET

Chatt till hjälp på Fk

Nu tar Försäkringskassan Internet till hjälp för att få bukt med problemet med långa handläggningstider och telefonköer. Föräldrar som har frågor runt föräldraförsäkringen uppmanas att chatta med kassans kundtjänst.

Det är inte alltid enkelt att komma fram till Försäkringskassans kundstjänst. Varje dag ringer mellan 20 och 25 tusen personer dit och väntetiderna har varit upp till en halvtimme långa, ibland har man inte kommit fram alls.
Men i och med att handläggningstiderna för de olika ärendana succesivt minskar så hoppas marknadschefen Lena Glennert att det också blir ett lägre tryck på kundtjänsten vilket tillsammans med chatten gör att väntetiderna minskar.

Någon direkt betydelse för de som väntar på pengar från Försäkringskassan kommer chatten dock inte ha, säger hon.

Den omorganisation som sägs vara förklaringen till de långa handläggningstiderna är snart klar, något som också börjar märkas i praktiken.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".