Örebro läns landsting

Vården får toppbetyg

Nio av tio patienter är positiva till vården i Örebro läns landsting. Det visar den patientenkät som landstinget genomförde i höstas.

Pia Öijen, tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör på Örebro läns landsting är nöjd med resultatet.

– Generellt är våra patienter väldigt nöjda, det är det vi kan ta till oss av den här mätningen, säger hon.

Det är ungefär 20 000 patienter, 52 procent av de tillfrågade, som har svarat på en enkät i anslutning till sitt vårdbesök.

Det patienterna är minst nöjda med är tillgängligheten som bara 69 procent ställer sig positiva till. Undersökningen visar att man framförallt vill ha större möjlighet att påverka när man ska träffa sin läkare. Många tycker också det är för svårt att få kontakt med sjukvården på telefon. Men det är något som landstinget arbetar med. 

– Vi har förbättrat våran telefontillgänglighet till vårdcentralerna avsevärt under hösten. Sen kan vi bli bättre men det pågår ett förbättringsarbete där vi kan se att det blir bättre hela tiden, säger Pia Öijen.

Det patienterna är mest nöjda med är bemötandet och de har högt förtroende för vårdpersonalen.

83 procent av dem som kom in till akuten tyckte att väntetiden var acceptabel. Av dem som väntat i mer än ett år på behandling var motsvarande siffra 17 procent. 

Även om landstinget har en del att förbättra så har de bland landets nöjdaste patienter menar Pia Öijen.

– Vi står oss väldigt bra i en jämförelse och det gör oss väldigt glada naturligtvis och siffrorna visar ju också att vi har väldigt nöjda patienter, säger hon.

Reporter: Mattias Rensmo
mattias.rensmo@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista