Kroppen är inte gjord för att jobba på natten. Foto: Hasse Holmberg / Scanpix

Nattarbete skadligt för hälsan

Att jobba skift kan vara direkt skadligt för hälsan. Sömnrubbningar, stress och en ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar är något av det som kan drabba skiftarbetare.

Men trots det är det en arbetsform som lockar många. Många nämner skäl som längre ledigheter och mer betalt.

Enligt de senaste siffrorna från 2001 arbetar ungefär 30 procent av befolkningen på udda arbetstider. Av dem jobbar i sin tur åtta procent nattarbete. 

Lars-Gunnar Gunnarsson som är klinikchef på arbets- och miljömedicinska kliniken på Universitetssjukhuset i Örebro (USÖ) säger att nattarbete kan vara direkt skadligt.

– Man får en kortare dygnssömn. Det innebär en stress på kroppen och långvarig stress orsakar ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar ökade besvär för mag- tarmkanalen.

Kroppen ställer sin inre klocka efter solljuset så rent fysiskt går det inte att helt vända på dygnet även om man alltid arbetar natt.

Om man trots de ökade riskerna ändå jobbar natt finns det en del man kan göra själv för att minska riskerna. Till exempel är det bättre att äta på morgonen innan man går och lägger sig än att äta under natten. Att man ser till att få solljus på sig är också viktigt.

Men trots riskerna går det ändå att till stor del komma tillbaka när man slutar jobba skift.  Det menar Cecilia Duberg som är psykolog på arbets- och miljömedicinska kliniken på USÖ.

– Om man fortsätter med sånt som kroppen behöver, bra ätande, att man har fått sin sömn, främst på nätterna, man har sin fysiska aktivitet och ett socialt liv, då är det oftast inga problem. Men om man har dragit ner på den typ av beteende som man mår bra av, då krävs det en livsstilsförändring, säger hon.

Reporter: Mattias Rensmo
mattias.rensmo@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".