1 av 2
Örjan Kollander, VD för Arver Lastbilar, ett av företagen som driver projektet. Foto:Peter Bjurbo/SR Örebro
2 av 2
örebro

Truck Stop ytterligare försenat

Bygget av en inhägnad parkeringsplats för långtradare i Örebro, ett så kallat Truck stop, har blivit ytterligare försenat. Anledningen är finanskrisen, uppger Örjan Kollander, VD för Arver Lastbilar som är ett av företagen som driver projektet. Samtidigt varnar både polisen och åkerinäringen för att den organiserade brottsligheten mot långtradare snart kommer nå Örebro, Truck stopet är därför efterlängtat.

- Det vi vill är ju att Truck Stopbyggnationen blir av så att vi kan få en säkerhetsparkering där så att de som behöver det ska få någonstans att stå utan att riskera att bli av med grejerna, säger Jocke Larsson, VD för Sveriges Åkeriföretag Öst.

Planerna på ett Truck Stop i Berglunda, Örebro har funnits i många år.
Enligt projektets hemsida som fortfarande ligger ute, skulle Truck Stop Örebro öppnats i maj 2007, alltså för två år sedan. Men så blev det inte.

Nu har projektet försenats ytterligare, säger Örjan Kollander. Han är VD för Arver Lastbilar som är ett av företagen som driver projektet.

- Det är finanskrisen som är vårt problem, säger Örjan Kollander.

Tanken är att Truck stopet ska bestå av ett inhägnat område med parkeringar för lastbilar, ett servicehus med duschar och restaurang och fem dieselpumpar. Men på grund av finanskrisen saknas pengar för att bygga servicehuset och enligt uppgift är även ett av dieselbolagen tveksamma till om de vill etablera sig i Truck Stop Örebro.

Örjan Kollanders förhoppning är ändå att bygget ska starta till hösten, under förutsättning att finansläget stabiliseras tills dess.
Bygget beräknas ta tio månader, så tidigast om ett år kan det stå klart. Samtidigt varnar både polisen och Sveriges Åkeriföretag Öst att den organiserade brottsligheten mot långtradare snart kommer nå Örebro. I dag parkerar lastbilarna nattetid på de stora parkeringarna runt om i kommunen och där saknas skydd mot stölder.

- Att det ser ut som det gör idag i Örebro med lastbilar uppställda överallt beror inte på att de är mindre begåvade utan på att Örebro kommun inte tillhandahåller någon uppställningsplats idag. Nu har man bestämt sig för att bygga 50 parkeringsplatser och det är vi tacksamma för. Nu gäller det bara att få de byggda, säger Jocke Larsson på Sveriges Åkeriföretag Öst.

Bakom projektet står Örebroporten, Aspholmen fastigheter, Skanska, Arver Lastbilar och Örebro kommun.

Reporter
Peter Bjurbo
019-192000
peter.bjurbo@sr.se  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".