Länet

Jultidningar är reklam till barn

Jultidningsföretagen granskas nu av Konsumentverket.

De anser nämligen att erbjudanden att sälja jultidningar inte är annat än direktreklam riktad mot barn, det skriver Svenska Dagbladet.

Barnen möts av mottot att ju mer de säljer för desto finare saker får de, budskapet är också att ge sig ut snarast, eftersom det kan vara fler som säljer i samma område.

Att försändelsen är adresserad till föräldrarna, trots att den så uppenbart är riktad till barnen, är bara ett sätt att komma runt lagen, anser Konsumentverket.

Varje år får cirka 300 000 barn i åldrarna 7-13 år erbjudanden om att sälja jultidningar i landet och Sveriges största jultidningsföretag drar in över 100 miljoner kronor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".