Foto: Johan Nilsson/Scanpix

Allt fler poliser krockar

Över 60 poliser i länet har skadats i bilolyckor de senaste åren, och trenden är att antalet olyckor med poliser inblandad i ökar. Det framgår av en ny forskarrapport som visar att polisen i Sverige kraschat polisbilar för 300 miljoner kronor sedan 1997.

Allt fler polisbilar är inblandade i trafikolyckor och oftast är polisbilens förare ansvarig. Forskaren som studerat polisernas framfart i trafiken är skrämd över det usla resultatet.

Författaren bakom rapporten "Polisbilen som aldrig kom fram", som presenterades på torsdagen, är inte nådig i sin kritik mot Rikspolisstyrelsen (RPS).

- Jag är skrämd av resultatet av min egen undersökning. Den visar att RPS misslyckats med att få fram bra bilförare. Olyckorna är vanliga över hela landet och inom alla polismyndigheter, säger Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin vid Umeå universitet, till TT.

Han har studerat trafikolyckor med polisbilar inblandade åren 1997-2007 och funnit att olyckorna blivit fler med åren. Skadekostnaderna för polisbilar och personer under perioden uppgår till 300 miljoner kronor. Under perioden rapporterades att 1 763 polismän skadades, varav två med dödlig utgång.

Ingen mörkerträning

Studien visar att många av olyckorna sker när polisbilarna körs under vanlig patrullering, det vill säga inte under en brådskande utryckning. I över av hälften av fallen har olyckorna orsakats av polisbilens förare.

Jörgen Lundälv är bekymrad över olycksutvecklingen inom polisen.

- Polisen ska leda vår strävan att nå nollvisionen på vägarna men det har de inte gjort. Polisen ligger efter och har glömt bort sig själva i det nationella trafiksäkerhetsarbetet, säger han.

Han underkänner delvis polisutbildningen och hävdar att den inte alls är inriktad på att utbilda duktiga bilförare.

- Hälften av olyckorna har inträffat i mörker. Blivande poliser utbildas inte i mörkerkörning. Det är knappt man klarar av halkkörningen, säger han.

"Vill vara förebild"

RPS delar i stort kritiken.

- Det är inte bra med de många olyckorna och vårt mål är att minska dem. Vi vill vara en förebild i trafiken, säger Per Engström, sektionschef vid RPS, till TT.

Han understryker att polisen ofta kör under stressade förhållanden och säger att polisutbildningen nu ska förbättras.

- Vi ska sjösätta en ny utbildning redan i januari i syfte att få poliserna att köra bil bättre, säger han.

Per Engström delar flera av de förslag till förbättringar som föreslås i rapporten. Ett sådant är att införa så kallade svarta lådor i varje polisbil som registrerar fakta vid en krock och som efteråt kan utvärderas. Svarta lådor förekommer sedan länge inom trafikflyget.

Kjell Rynhag/TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista