Bengt Larsson är bredbandssamordnare på länsstyrelsen. Foto: Andras Ericsson/SR Örebro.

Fler problem med fiberkabel

Det är många som har problem med sin fiberkabel från TeliaSonera.

Som Sveriges Radio Örebro rapporterat om under onsdagen tog det över ett år för Thomas Carlsson utanför Nora att få in fibern i huset, men han är långtifrån ensam om problem med TeliaSoneras fiberkabel.

-  Jag är besviken, jag tecknade den 15 september 2008 och 2009 på våren skulle de komma och gräva men de kom inte förrän i oktober/november sen skulle vi få det indraget i januari, säger Annelie Holm i Striberg som har väntat i över ett och halvt år på sin anslutning.

Har det blivit indraget?

- Nej, det är inte indraget, det ligger en sladd här utanför på gården.

Annelie holm har inte fått varken information eller fiberanslutning. Däremot har hon fått en räkning från Telia på 7 919 kronor. Det för en vara hon har beställt men inte fått. Och hos TeliaSonera förstår man besvikelsen hon kunderna.

Utbyggnaden av fiberoptik i Örebro län är ett pilotprojekt som startades av länsstyrelsen. En av initiativtagarna är Bengt Larsson som arbetar som bredbandssamordnare på länsstyrelsen. Han tycker att telias satsning är jättebra för regionen, men han har förståelse för kundernas irritation.

- I ett större perspektiv är det här bingo, men om man tittar på den enskilda villaägaren som sagt upp sitt bredbandsabonemang och fiberoptiken inte klart och som har tonårsbarn hemma som tycker att en dag utan bredband är en pina

Tycker du själv att Telia sköter sig?

- Ja, till väldigt stor del, men man kan inte säga att de sköter sig när man hör till de problemen som finns.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".